Contentcreatie

6 gouden tips voor goede social media fotografie

Geschreven door
6 gouden tips voor goede social media fotografie
Milou Boots

Fotografie: de een heeft er meer feeling voor dan de ander. Toch hoef je écht geen Steven Spielberg onder de fotografen te zijn om een prima plaatje te kunnen schieten, welke ook nog eens geschikt is voor jouw social media kanalen. Met welke basisprincipes moet je nou precies rekening houden? Deze zes gouden tips brengen jouw foto’s naar een hoger niveau. 

Tip 1: Maak het persoonlijk

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip van dit blog. Mensen willen mensen zien. Foto’s met mensen presteren nu eenmaal vaak beter op social media dan foto’s zonder mensen. En eerlijk is eerlijk: vind jij het ook niet heerlijk om naar andere mensen te kijken? Een persoonlijke touch toevoegen aan je foto kan op verschillende manieren:

  1. Ga zelf op de foto of zet je medewerkers op de foto;
  2. Laat beweging terugkomen in de foto door bijvoorbeeld een hand in beeld te brengen welke een glas wijn vasthoudt;
  3. Ben kritisch in hetgeen je fotografeert. Zorg dat ze typerend en speciaal zijn voor jouw bedrijf;
  4. Schrijf de caption, ook wel de begeleidende tekst bij een foto, zo persoonlijk mogelijk. Schrijf vanuit jezelf en gebruik woorden die voor iedereen te begrijpen zijn.


Tip 2: Kom in actie

Een actiefoto is spannend om naar te kijken en maakt nieuwsgierig. Nu hoef je echt geen dubbele flikflak te doen (zou overigens wel booming zijn voor je likes, dus die keuze laat ik even aan jou), maar er zijn tal van manieren om actie in je foto aan te brengen:

  1. Lach hardop en voluit
  2. Loop op een rustige manier in plaats van statisch te staan
  3. Schenk een glas wijn in
  4. Laat iemand een frietje uit de puntzak pakken
  5. Wijs iets aan 
  6. Laat je haren of jurk wapperen in de wind
  7. Gooi sneeuw of bladeren in de lucht
  8. Oké doe echt die dubbele flikflak als je durft ;)

De kunst is dus om ervoor te zorgen dat er actie en dus beweging in je foto voorkomt. Enkel en alleen statisch naar de camera kijken zit er vaak dus niet meer in, mits je hier bewust voor kiest omdat de situatie ernaar vraagt uiteraard. 

(Foto rechts: © Buitenplaats Beekhuizen)


Tip 3: Een goede compositie

Een goede compositie bepaald grotendeels de kwaliteit van jouw foto. Maar hoe weet je nu wat een goede compositie is? Wij mensen zijn van nature vaak gewend om een onderwerp in het midden van de foto te plaatsen. Met fotograferen is dit echter niet ‘the way to go’. Mocht je het lastig vinden om je onderwerp op een goede manier te positioneren, dan geldt er gelukkig één regel die je altijd kunt toepassen: de regel van 1/3!

Door het onderwerp van de foto op 1/3 te positioneren, maak je de foto spannender. Voorbeeld nodig?👇

EXTRA TIP! Op de camera van je telefoon kun je een raster aanzetten. Voor alle Iphone-gebruikers: Ga naar ‘instellingen’, kies voor ‘camera’ en zet de optie raster aan bij compositie. Voor alle Android-gebruikers verschilt dit per telefoon. Ga in ieder geval naar instellingen bij je camera en schakel ‘rasterlijnen’ in.

Tip 4: Fotografeer bij daglicht

Dat je geen complete fotostudio op kantoor hebt staan waarmee je je foto perfect kunt belichten, is volkomen logisch. Struggle je er toch mee om een goed belichte foto te maken? Daglicht is dé perfecte belichting. En raad eens? Nog gratis ook! Verplaats je hebben en houwen dus bijvoorbeeld even richting een raam. Zorg er vervolgens voor dat je niet tegen het licht in fotografeert, maar met het licht mee.

EXTRA TIP! Fotografeer je content in badges. Plan dus bijvoorbeeld een ‘content-ochtend’ in waarin je al je foto’s maakt voor de komende periode. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook meteen voor dat al je foto’s voorzien zijn van dezelfde belichting.

Tip 5: Colour is key

Creëer rust in je foto. Hoe doe je dat dan? Laat bijvoorbeeld kleuren terugkomen. Wanneer bijvoorbeeld iemand op een groene stoel zit kun je ervoor zorgen om op de achtergrond groene plantjes te zetten. Een andere truc is om een simpel kleurenschema voor jouw foto’s te kiezen. Dit zijn twee tot drie kleuren die de hoofdrol krijgen in jouw beelden. De basiskleuren zijn rustig en de accentkleuren zijn iets feller. Door dit kleurenschema telkens terug te laten komen in je foto’s creëer je herkenbaarheid en rust in je feed.

Bijvoorbeeld:

  1. Basis: lila en beige, accent: groen
  2. Basis: blauw en wit, accent: oranje

EXTRA TIP! Ligt de huisstijl van je bedrijf al vast in een brandbook? Probeer dan om in lijn met deze stijl en kleurstellingen te blijven. Zo zorg je niet alleen voor herkenbaarheid, maar weerspiegelt het ook nog eens de identiteit van je bedrijf. 


Tip 6: Veelvoud

Huh? Net hadden we het over rust aanbrengen in foto’s door middel van kleuren en nu over veelvoud. Terechte opmerking! Maar wat hier bedoeld wordt is het feit dat detailfoto’s op social media over het algemeen niet goed werken. Vermijd dus een ingezoomde foto van je gerecht of handtas. Hoe meer er op de foto staat, des te langer mensen ernaar kijken en hoe meer verhaal je kunt vertellen. Besteed ten alle tijden aandacht aan de styling én gebruik je kleurenschema. Zo voorkom je dat het ‘rommelig’ uitziet.. Zorg verder voor één focuspunt welke de aandacht trekt en waar mensen dus hun eerste oog op laten vallen wanneer ze jouw foto zien. 

Enkele tips hoe jij veelvoud in je foto kunt aanbrengen:

  1. Fotografeer een volle tafel in plaats van één gerecht;
  2. Zorg ervoor dat je product leeft; trek een trui dus aan in plaats van op een tafel neer te leggen. Of hang een schilderij in een aangeklede woonkamer in plaats van enkel en alleen het schilderij te fotograferen;
  3. Vul lege plekken op met bijvoorbeeld bloemen, een krant of andere leuke accessoires;
  4. Fotografeer van iets verder weg zodat er meer op de foto staat. Je kunt altijd later nog een uitsnede maken.


Bonustip: Drieluik

Een leuke manier om je volgers nog meer mee te nemen in het verhaal van je foto, is door gebruik te maken van een drieluik. Een drieluik draait om hetzelfde onderwerp of om dezelfde setting maar laat telkens net een ander perspectief zien. 

Voorbeeld 1 - horeca

  • Foto 1: een groep mensen die gezellig zitten te dineren. Op de foto zie je de tafel, de gerechten én de mensen.
  • Foto 2: een uitsnede van alleen de tafel met gerechten.
  • Foto 3: een inzoom van een lekker gerecht op die tafel.

Voorbeeld 2 - fashion

  • Foto 1: een complete outfit inclusief persoon in een mooie setting
  • Foto 2: close up van alleen de trui
  • Foto 3: detailfoto van een speciaal item op de trui

Last but not least: vergeet vooral niet dat er geen heilige bijbel voor hét perfecte plaatje bestaat (naast een aantal basisprincipes uiteraard). Ga dus lekker aan de slag en ontdek je eigen stijl van fotografie. Ben vooral ook niet bang om je eigen creatieve ideeën te verwerken in je foto’s. Mocht je nog vragen hebben of wil je graag samen aan de slag? Stuur gerust een e-mail naar milou@sociaal-kapitaal.nl.

Heel veel succes met oefenen!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!