De vakantie-/zomertijd heeft zijn gevolgen voor bedrijven. Prioriteiten worden verschoven door meer werklast wegens vakanties van collega’s; bedrijven zijn gesloten of functioneren maar voor een deel. Deze prioriteitsverschuiving heeft vaak ook weer gevolgen voor het social media beleid: degene die verantwoordelijk is voor het bijhouden van de platforms is zelf op vakantie of kan het allemaal niet bolwerken, omdat sociale platforms binnen het bedrijf wellicht niet gezien worden als topprioriteit. ‘Wat maakt het uit als we twee maanden minder tot niets plaatsen op sociale platforms? Als we alles weer op de rit hebben, pakken we het wel weer op.’ Welnu: dit maakt veel uit.

De geschiedenis van de tijdlijn

Om het belang van affiniteit uiteen te zetten, zoomen we eerst in op de geschiedenis van de tijdlijn (van bijvoorbeeld Facebook of Instagram). ‘Vroeger’ was deze tijdlijn chronologisch geordend, met als gevolg dat het behalen van bereik voor bedrijven relatief gemakkelijk was. Als een bedrijf immers 1000 likes had en een bericht verspreidde, kwam deze bij 1000 personen bovenin de tijdlijn terecht. Met als gevolg: minimaal 900 personen zagen ieder bericht dat je plaatste.  

Tegenwoordig hebben nagenoeg alle social media platforms een algoritme ingebouwd welke jouw tijdlijn bepaalt. De ‘meest populaire berichten’ staan tegenwoordig bovenaan in je tijdlijn. Dit algoritme is in het leven geroepen vanwege twee hoofdredenen. Allereerst volgen mensen tegenwoordig ontzettend veel mensen en bedrijven, met als gevolg dat alle informatie niet meer te overzien is. Personen en bedrijven waarmee je het meeste affiniteit hebt vertoond in het verleden, komen bovenaan bij jou in de tijdlijn terecht. Laten we wel wezen: de update van je beste vriend is relevanter dan de informatie van een persoon die je slechts vaag kent, maar toch maar ooit hebt toegevoegd als vriend. Ten tweede is het belang van adverterende bedrijven voor sociale platforms essentieel. Waar het vroeger relatief gemakkelijk was om bereik van berichten te scoren (je berichten werden immers chronologisch verspreid), is dat tegenwoordig een stuk lastiger. Goede content genereert nog steeds ontzettend veel bereik, maar wat moet je doen als je geen goede content kunt maken? Je kunt natuurlijk een bedrijf als Sociaal Kapitaal om hulp vragen ter ondersteuning, maar het is verdomd verleidelijk om iedere keer je berichten te boosten met een paar tientjes. Zie hier het uiterst lucratieve verdienmodel van sociale platforms. Let op: wij zijn zeker niet tegen adverteren op sociale platforms, maar als je structureel geld moet pompen in social media, dan kun je beter de kwaliteit van je berichten kritisch tegen het licht houden. Sterker nog: gericht adverteren op social media kan enorm interessant zijn.

Het is overigens mogelijk om, als gebruiker van bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook, je tijdlijn terug te zetten op ‘meest recent’. Echter zetten de platforms deze functie iedere dag weer terug naar ‘Topverslagen’, aangezien hiermee hun verdienmodel in gevaar komt

Het belang van affiniteit

Nu duidelijk is dat een tijdlijn niet meer chronologisch wordt bepaald, is het van belang om te bekijken wat een tijdlijn wél bepaalt. Deze algoritmes zijn als vanzelfsprekend nooit vrijgegeven, maar kort gezegd zijn er drie belangrijke factoren ontdekt:

  • Affiniteit
  • Gewicht (aantal likes, reacties en deelacties, maar ook (live)video, foto, link en tekst)
  • Tijdstip van plaatsen

De componenten ‘gewicht’ en ‘tijdstip’ laat ik voor deze blog even buiten beschouwing, affiniteit niet. Affiniteit vormt één van de belangrijkste aspecten voor de tijdlijn. Heb ik in het verleden veel geklikt op berichtgeving van vriend A en bedrijf B? Dan zal ik de toekomst veel berichten van vriend A en bedrijf B in mijn tijdlijn voorbij zien komen. Heb ik bedrijf C helemaal links laten liggen? Dan zal ik in het vervolg weinig tot geen updates van deze instantie meer voorbij zien komen. Dit model werkt overigens indirect door: als vriend A en bedrijf D heel veel affiniteit hebben met elkaar en ik heb veel gecommuniceerd met vriend A, dan is de kans er groot dat bedrijf D óver de rug van vriend A in mijn tijdlijn terecht komt. Volg je het nog allemaal?

Ofwel: als je als bedrijf tijdens vakantietijd twee maanden niets gepost hebt, en je concurrent wél flink aan de slag is geweest, dan is de kans groot dat je klant meer affiniteit heeft opgebouwd met je concurrent. Met als belangrijk gevolg dat het moeilijker is om in de toekomst je natuurlijke bereik te waarborgen. Zorg dus dat je, ook in vakantietijd, een prominente positie inneemt in de tijdlijn van je volgers aan de hand van structurele updates en waardevolle content.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!