LinkedIn

How-to: solliciteren op LinkedIn

Geschreven door
How-to: solliciteren op LinkedIn
Geert Groen

Onlangs mocht ik een workshop ‘solliciteren op LinkedIn’ presenteren aan een groep Internationale studenten en het viel mij op dat vele van hen niet of nauwelijks bekend waren met de mogelijkheid om direct te solliciteren via LinkedIn. Als jonge studenten niet weten van deze mogelijkheid, verwacht ik dat ook anderen onbekend zijn met deze interessante optie voor werkzoekenden. Hoewel volgens het CBS in Nederland de werkloosheid daalt en het aantal vacatures toenemen, zijn er nog steeds vele Nederlanders op zoek naar een baan of een nieuwe uitdaging. Vandaar dat ik ze graag wat meer vertel over de hedendaagse mogelijkheden.

Vacatures op LinkedIn

LinkedIn telt meer dan 5,8 miljoen Nederlandse profielen (cijfers LinkedIn oktober 2016), waarvan een hoop gebruikers dagelijks actief zijn. Het sociale netwerk is de afgelopen jaren enorm gegroeid: één van de voornaamste redenen is dat het medium zeer geschikt is voor het vergroten van je professionele netwerk. Ook steeds meer bedrijven weten de weg naar LinkedIn te vinden en maken een bedrijfspagina aan. De redenen voor ondernemers om actief aan de slag te gaan op LinkedIn lopen uiteen: de een ziet LinkedIn als een platform om business-to-business marketing te voeren, de ander ziet het als dé online pool van potentieel talent. Veel bedrijven zijn op zoek naar goed geschoold personeel, maar het plaatsen van vacatures op de bekende online vacaturebanken levert te vaak weinig interessante sollicitaties op. Middels LinkedIn is het mogelijk om aan de hand van een bedrijfspagina vacatures te plaatsen en deze te richten op gebruikers met specifieke expertises en/of werkervaring. Op deze manier wordt het wegzetten van een vacature een stuk doelgerichter en hier wordt dan ook in toenemende mate gebruik van gemaakt.

Solliciteren op LinkedIn

Het toenemende aantal vacatures op LinkedIn maakt het voor werkzoekenden interessant om een LinkedIn-profiel aan te maken en actief te solliciteren. Op dit moment zijn er meer dan 80.000 vacatures in Nederland te vinden op LinkedIn. Maar waar begin je en waar moet je op letten? Er zijn enkele belangrijke stappen die voorafgaan aan een succesvolle sollicitatie.

Update jouw LinkedIn-profiel

Allereerst moet je zorgen dat je profiel volledig is en dat deze goed weergeeft wie je bent. Enkele invulvelden zijn echter belangrijker dan anderen. Onder je naam bevindt zich een professionele kopregel. LinkedIn vult hier automatisch je huidige of meest recente functie en werkplek in. Als werkzoekende is het echter belangrijk dat je in deze kopregel gebruik maakt van de ruimte om aan te geven dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Wees creatief, zodat je opvalt bij diegene die op zoek zijn naar jou. Zorg daarnaast dat in de kopregel de trefwoorden (zoals type functie waarnaar je op zoek bent) vermeld staan waarop je gevonden wilt worden. Je professionele kopregel wordt, indien wenselijk, ook in Google weergegeven, zodat potentiële headhunters jou snel weten te vinden.

Daarnaast is het mogelijk om een overtuigende ‘samenvatting’ te schrijven, waarin je kort aangeeft wie je bent en wat je drijfveren, kernkwaliteiten en ambities zijn. Andere belangrijke velden in je profiel zijn ‘ervaring’, ‘opleidingen’ en ‘cursussen’. Vergeet daarbij ook vrijwilligerswerk niet. Let op: je profiel op LinkedIn is geen online cv. Uiteraard is het belangrijk dat al je werk- en onderwijsgeschiedenis is bijgewerkt, maar je profiel is er met name om een online representatie te geven van wie je bent en hoe jij jezelf ontwikkeld hebt. Waar je bij een cv over het algemeen statisch weergeeft voor welk bedrijf je gewerkt hebt, hoe lang je daar gewerkt hebt en wat je taken waren, mag je hier op LinkedIn dynamischer mee omgaan. Het officiële gedeelte komt later, allereerst moet je zorgen dat jouw profiel voldoende opvalt en je headhunters zodanig weet te interesseren dat ze je uitnodigen voor een gesprek.

Een ander belangrijk onderdeel van LinkedIn is het kopje ‘vaardigheden’. Geef zo specifiek mogelijke vaardigheden op die aansluiten bij het vacatureprofiel waarnaar je op zoek bent en zorg dat vrienden, collega’s en/of oud-collega’s deze onderschrijven. Doe dit ook bij de vaardigheden van je LinkedIn-connecties. Je zult zien dat enkele van hen ook een kijkje zullen nemen op jouw profiel voor een wederdienst.

Investeer in je professionele netwerk

Nu is het tijd om nieuwe connecties te maken. Nodig vrienden, bekenden en (oud-)collega’s uit om een connectie te delen, zodat jouw professionele netwerk groeit. Nodig ook de mensen uit die je wat minder goed kent, maar die werkzaam zijn in hetzelfde werkveld als waar jij jouw droombaan zoekt. Door je professionele kopregel zullen deze mensen in één oogopslag zien dat jij op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in de specifieke werkomgeving. Hoe meer connecties je legt, hoe groter jouw professionele netwerk wordt waardoor de kans op een nieuwe baan toeneemt.

Solliciteren op jouw droombaan

Je profiel is op orde en je netwerk wordt iedere dag groter. Je bent nu helemaal klaar om op zoek te gaan naar de vacature die bij jou past. Zoals gezegd zijn er inmiddels vele, diverse vacatures te vinden op LinkedIn onder het kopje ‘Vacatures’. Aangezien je alleen geïnteresseerd bent in een bepaald type vacature is het mogelijk om jouw voorkeuren aan te passen op locatie, ervaringsniveau, bedrijfstak en bedrijfsgrootte. Je krijgt nu een overzicht te zien van relevante vacatures. Bekijk de geschikte vacature en solliciteer via de bedrijfswebsite of direct via LinkedIn. Deze laatstgenoemde optie wordt niet altijd getoond, maar indien dit wel het geval is ben je slechts twee clicks verwijderd van je sollicitatie. Heel veel succes

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!