Contentcreatie

Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen

Geschreven door
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Renzo den Bekker

In onze vorige blog ‘Inbound Marketing: Een introductie’ las je al over Inbound Marketing (IM) en de toepassingen die het kan hebben voor jouw bedrijf. Jannis vertelde over de methodiek en de verschillende stappen die horen bij IM en hij beloofde dat we er uitgebreid op terug zouden komen. Ik ga in deze blog mijn belangrijkste kennis delen over het model.

Onderstaande afbeelding, welke in de voorgaande blog al te zien was, vormt de leidraad voor IM. Laat ik, wel zo gemakkelijk, bij het begin beginnen; de vreemdeling die aangetrokken moet worden tot je website.

Inbound marketing: van vreemden naar bezoekers

Vreemdelingen

Een onbekende voor jezelf en je bedrijf, maar dat wil je graag anders zien. Om deze vreemdeling bekend te laten worden met je bedrijf ga je manieren zoeken om hem naar je website te trekken. Je wilt echter niet iedere vreemdeling naar je website trekken. Je bent op zoek naar díe personen waarvan de kans het grootst is dat ze jouw product of dienst af willen nemen. Om meer inzicht te krijgen in die doelgroep, ga je op zoek naar jouw ideale klant, aan de hand van buyer personas.

Buyer personas

Misschien heb je al een specifiek persoon in gedachten als het gaat om jouw ideale klant. Diegene is natuurlijk geïnteresseerd in jouw product, maar misschien is jouw product zelfs wel deel van zijn of haar identiteit. Wanneer je een buyer persona ontwikkelt ga je helemaal uitschetsen hoe deze droomklant zich beweegt; wat zijn de motieven, waarden en uitdagingen. Dit zoek je uit door vragen te stellen als:

  • Wie zijn je klanten?
  • Wat willen ze bewerkstelligen?
  • Wat voor doelen drijft ze?
  • Hoe denken ze?
  • Hoe kopen ze hun product of dienst?
  • Waarom kiezen ze voor aankopen?

Je wilt dus meer weten dan hun mailadres en woonplaats; je gaat op zoek naar een dieper inzicht in je klanten. De personas die hieruit komen geven je inzicht in hetgene waar jouw klant interesse voor heeft. Aan de hand van deze inzichten bepaal je wat jouw content moet zijn en op welke kanalen je dit gaat delen.

De middelen

Nu duidelijk is wie je ideale klanten zijn, is het zaak om je content en kanalen af te stemmen op deze personen. Want waarom zou je energie steken in content welke niet de juiste doelgroep aanspreekt en actief gaan op kanalen waarop niet de juiste mensen actief zijn? Een selectie van uitstekende middelen om vreemdelingen te aan te trekken naar je website is:

- Blog creatie. Het schrijven van blogs is bij uitstek een uitstekend middel om vreemdelingen naar je website te trekken. Blogs geven je de ruimte om educatieve content te schrijven welke aansluit op de doelen, uitdagingen, denkwijzen en vragen van je buyer personas. Tevens bieden blogs je de mogelijkheid om op subtiele wijze het imago van je bedrijf te onderstrepen en uit te dragen.

- Zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is een niet te onderschatten factor in je marketing, ook als je geen IM bedrijft. Bijzonder veel koopprocessen starten online, aan de hand van een zoekmachine als Google. Op het moment dat dit traject door je potentiële bezoeker wordt ingezet, wil je als bedrijf gelijk de aandacht trekken door bovenaan te staan. Verschillende factoren dragen bij aan de optimalisatie van jouw website voor een zoekmachine:

  • Is jouw website al dan niet responsive?
  • Speel je in op de zoektermen van je potentiële bezoekers?
  • Is de content op je website geoptimaliseerd?
  • Zijn er voldoende externe links die verwijzen naar jouw website?
  • Zijn de technieken achter je website up-to-date en ‘google-proof’?

Des te beter je voldoet aan bovenstaande vragen, des te hoger zal je website scoren in de Google ranking.

- Sociale media. Sociale media zijn uitermate geschikt om IM te voeren. Bijna alle doelgroepen zijn op social media te vinden en het stelt je in staat om in gesprek te gaan over de content. Doordat mensen reageren komt er tevens meer bereik. Wederom vormen de buyer personas de leidraad van je werkzaamheden op sociale media; op welke platforms zijn deze personen actief en in welke content zijn deze personen geïnteresseerd? Je kunt natuurlijk als een idioot actief worden op alle platforms die voor handen zijn, maar waarom zou je je energie steken in een platform als Instagram, als jouw buyer persona vooral actief is op LinkedIn?

Als je bovenstaande middelen op de juiste manier gaat gebruiken, toegespitst op je opgemaakte buyer personas, zul je zien dat jouw content vreemdelingen aantrekt. Ofwel; de vreemdeling wordt een bezoeker van je website. Toch ben je er dan nog niet; deze vreemdeling moet uiteindelijk een ambassadeur worden en daar zijn nog enkele stappen voor nodig.

In onze volgende blog zullen we dieper ingaan op de volgende stap in het IM model; het converteren van de bezoeker tot lead. Mocht je naar aanleiding van deze blogs begeleiding wensen op het gebied van Inbound Marketing (of op het gebied van social media marketing), schroom dan niet om contact op te nemen met Sociaal Kapitaal!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!