Voordat ik los ga over de mogelijkheden die waarschijnlijk ook een keer onze kant op komen vertel ik graag eerst iets meer over het medium dat Pinterest heet. Pinterest, een social medium platform waarbij het ouderwetse prikbord centraal staat, werd in 2010 als bèta gelanceerd door Ben Silbermann. Het idee van Pinterest is dat gebruikers afbeeldingen kunnen ‘pinnen’ op de door henzelf aangemaakte moodboards. Dit kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen zijn van toffe nieuwe sneakers, kekke rokjes of lekkere gerechten. Deze moodboards zijn door de connecties van deze persoon te bekijken en de weergegeven pins kunnen worden geliked of ge-repinned naar andere moodboards. Zo ontstaat er een netwerk van personen die elkaars moodboards in de gaten houden om bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor kleding, recepten of interieurs.

Begin dit jaar beschikten maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders over een Pinterest profiel, waarvan 381.000 Nederlanders dagelijks het platform bezochten (onderzoek Newcom, 2017). Een groei van 14% ten opzichte van begin 2016. Een ander, zeer belangrijk cijfer is het percentage vrouwen dat actief is op het medium. Tot vorig jaar was 80% van de gebruikers van het medium vrouw, al is er inmiddels een wereldwijde shift gaande welke ervoor zorgt dat de verdeling inmiddels 60-40 is. Hoe dan ook zijn vrouwen nog altijd het meest actief op Pinterest.

Pinterest voor bedrijven

Voor bedrijven gericht op mode en interieur werd het medium al snel interessant toen de zogenaamde ‘Pin it-knop’ werd gelanceerd. Met deze knop kun je de afbeeldingen van producten op je website voorzien van een koppeling die de afbeelding direct opslaat op een van je moodboards. Op deze manier is het mogelijk om jouw producten (met link naar je website) door mensen te laten plaatsen op zijn of haar moodboard, waardoor het verkeer naar je website toeneemt.

Buy it-knop

De grootste ontwikkeling heeft Pinterest echter ongeveer een jaar geleden doorgemaakt, met het introduceren van promoted pins, de verzamelnaam voor de diverse advertentiemogelijkheden op Pinterest. In Engeland, Canada en de Verenigde Staten is het inmiddels mogelijk om pins te adverteren op tal van manieren. Eén van deze opties is de mogelijkheid om een ‘Buy it-knop’ toe te voegen aan je afbeeldingen/producten, waardoor de persoon die het product aan wilt schaffen Pinterest niet meer hoeft te verlaten en gewoon kan afrekenen op het medium zelf. In de drie testlanden heeft Pinterest niet alleen een enorme opmars gemaakt in het dagelijkse actieve gebruik, ook worden er massaal producten via het medium aangeschaft. De verwachting is zelfs dat Google last gaat krijgen van deze opmars, omdat Pinterestgebruikers nog relevantere zoekresultaten te zien krijgen wanneer ze zoeken op bijvoorbeeld ‘blauwe blouse met exotische print’. Naast de ‘Buy it-knop’ zijn er tal van andere advertentiemogelijkheden beschikbaar. Ik zal ze een-voor-een kort toelichten.

Promoted Pins

De meest voorkomende advertentievorm die je tegen gaat komen. Je hebt een afbeelding gepinned op jouw moodboard en deze wil je hoog terecht laten komen in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken op de omschrijving die past bij het product. Zorg dan ook dat de omschrijvingen van je pins uitgebreid zijn en rekening houden met het zoekgedrag van de Pinterest gebruiker. Doelgroepen kunnen worden gedefinieerd op basis van geografische en demografische gegevens (locatie, geslacht, leeftijd, etc.), plaatsing (mobiel/desktop, iOS/Android, etc.), interesses en keywords.

One-tap Promoted Pins

Normaliter klik je op een pin en krijg je een vergrote weergave te zien van de afbeelding. Door nogmaals op de afbeelding te klikken wordt je, mits de afbeelding is voorzien van een link, doorverwezen naar de website waar de afbeelding vandaan komt. Met One-tap promoted pins wordt deze tussenstap eruit gehaald en ga je linea recta naar het product om deze bijvoorbeeld op een webshop af te rekenen. Perfect om traffic te genereren voor jouw producten en webshop.

Video Promoted Pins

Het wordt ook mogelijk om video’s te promoten, zodat je producten nog beter opvallen in de getoonde zoekresultaten.

App Promoted Pins

Naast het linken van afbeeldingen en video’s naar je website is het ook mogelijk om de gebruiker te leiden naar je app in een Appstore, zodat deze vaker gedownload kan worden.

De verwachting is dat de advertentiemogelijkheden in de toekomst ook worden uitgerold in Europa en dus ook in ons kikkerlandje. Sociaal Kapitaal is dan ook erg benieuwd naar de aanstaande ontwikkeling van Pinterest in Nederland en we houden je graag op de hoogte wanneer we gebruik kunnen maken van de nieuwe advertentiemodule. Heb je vragen? Stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!