Valt het jou ook op: bedrijven die zich in toenemende mate op Facebook en andere social media begeven, maar die zich niet aanpassen aan deze nieuwe interactieve media? Afbeeldingen worden letterlijk overgenomen van eerdere advertenties in de lokale krant en updates worden enkel voorzien van een hele berg uitroeptekens. We hebben in onze voorgaande blogs al vaker aangegeven dat je als bedrijf op social media op een andere wijze moet acteren dan wanneer je je presenteert middels traditionele media. Het is belangrijk om unieke en informatieve content te publiceren die aansluit op het imago van het bedrijf, zodat de ontvanger van al deze berichten daadwerkelijk het idee krijgt dat het volgen van een pagina meerwaarde heeft. Om onze denkwijze in deze te ondersteunen is het van belang om te onderzoeken hoe consumenten de huidige social media ervaren en hoe ze de toenemende aanwezigheid van bedrijven waarderen.

Begin dit jaar heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) onderzoek gedaan naar de consumentenbeleving op social media. Het doel van dit onderzoek is het achterhalen van de beweegredenen van consumenten om social media te gebruiken én om na te gaan wat gebruikers vinden van de aanwezigheid van verschillende merken. Voor de op social media actieve bedrijven biedt dit zeer relevante informatie, aangezien je de te plaatsen berichten wilt afstemmen op je doelgroep. In de volgende alinea’s zet ik enkele belangrijke conclusies van dit onderzoek uiteen.

De beleving van consumenten varieert per sociaal netwerk

Dat Facebook andere karakteristieken heeft dan LinkedIn en dat Snapchat een andere doelgroep trekt dan Pinterest mag duidelijk zijn. Maar hoe ervaren deze gebruikers de verschillende social media zelf? Uit het onderzoek van SWOCC blijkt dat elk sociaal netwerk inderdaad op een andere wijze wordt beleefd. Zo scoren Facebook, Instagram en Snapchat hoog op sociale interactie, in dit onderzoek de mate waarin mensen behoefte hebben om met elkaar in contact te komen en te blijven, en tijdverdrijf. Twitter en LinkedIn worden met name geconsumeerd en gewaardeerd vanwege de informatie en actualiteit die op beide netwerken wordt geboden.

Social media worden anders beleefd dan traditionele media

De interactieve kenmerken van social media zorgen ervoor dat dit type media anders wordt beleefd dan traditionele media, zoals de krant, televisie en radio. Traditionele communicatie scoort het hoogst op het bieden van informatie, tijdverdrijf en transformatie (laatstgenoemde wordt in dit onderzoek omschreven als ‘vermaak en amusement’). Social media scoren het hoogst op sociale interactie en actualiteit. Het is voor het genereren van berichten op social media belangrijk deze anders te benaderen dan wanneer je berichten gaat plaatsen op traditionele media. Zorg dat berichten op bijvoorbeeld Facebook actueel en persoonlijk van aard zijn.

Consumenten accepteren merkcommunicatie op social media

Uit het onderzoek blijkt dat de gebruikers van sociale netwerken geen probleem hebben met de aanwezigheid van bedrijven op social media; ze vinden het over het algemeen ‘best relevant en leuk’. Op dit moment is de mate van ergernis het hoogst op YouTube en Facebook. Over Facebook concluderen de onderzoekers het volgende: “Waardering van merkcommunicatie op Facebook kan op veel manier worden bewerkstelligd. Het moet geloofwaardige of nuttige informatie bieden, moet praktisch bruikbaar zijn, innovatief, actueel, up-to-date of verrassend zijn. Ook wanneer consumenten het gevoel hebben dat ze hun mening en emotie kunnen uiten, waarderen ze merkcommunicatie op Facebook hoger”.

Zoals het onderzoek van SWOCC aangeeft kun je op social media niet dezelfde marketingstrategieën hanteren zoals je als bedrijf voorheen gewend was. De karakteristieken per medium verschillen, doelgroepen zijn anders en de beweegredenen voor gebruikers van social media zijn anders dan die van traditionele media. Pas je marketingbeleid aan op enkele interessante sociale netwerken en zorg dat jouw verhaal met succes verteld wordt!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!