Fotografie: de een heeft er meer feeling voor dan de ander. Toch is het geen hogere wiskunde om een prima plaatje te schieten dat óók nog eens geschikt is voor jouw social media kanalen. Kies voor pakkende plaatjes. Waarom? Omdat ons brein visuele informatie sneller verwerkt dan de tekstuele tegenhanger. Prikkelende afbeeldingen blijven langer in onze hersenpan rondzweven. Genoeg reden om een sterke visuele scrollstopper toe te voegen aan jouw posts!
1. Maak het persoonlijk
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip: zet mensen op je foto! Jouw online publiek heeft een natuurlijke filter ontwikkeld om stockfoto’s te onderscheiden van zelfgemaakte foto’s. Mensen willen échte mensen zien en hun verhalen horen. Door jouw posts persoonlijker te maken, scoren je berichten veel beter. Een personal touch toevoegen aan je foto kan op verschillende manieren:
- Ga zelf op de foto of zet je medewerkers op de foto.
- Fotografeer zaken die typerend zijn voor jouw bedrijf.
- Maak je een portret? Kies dan voor een close-up van je onderwerp.
Mensen scrollen snel en een gezicht valt meer op wanneer het centraal staat in je foto.
Ligt de huisstijl van je bedrijf al vast in een merkgids? Breng dan al je uitingen in lijn met deze stijl en kleurstellingen. Zo zorg je niet alleen voor herkenbaarheid, het weerspiegelt ook de identiteit van je bedrijf.
2. Doe een dubbele flikflak
Beweging prikkelt om te blijven kijken en maakt nieuwsgierig. En geloof me, je hoeft echt geen dubbele flikflak te doen, maar er zijn tal van manieren om actie in je foto aan te brengen:
- Lach hardop en voluit.
- Schenk een glas wijn in.
- Zet een voet voor de ander in plaats van naast elkaar.
- Doe echt die dubbele flikflak (als je durft)
3. Compositie is key
Een goede compositie is van invloed op de kwaliteit van jouw foto, maar wat is een goede compositie? Mocht je het lastig vinden om je onderwerp op een goede manier te positioneren, dan geldt er gelukkig één regel die je altijd kunt toepassen: de regel van 1/3!
De regel van 1/3 – Door het onderwerp te positioneren op een kruispunt van de vier lijnen of óp een van die lijnen, maak je de foto spannender. Door als fotograaf te letten op deze regel, creëer je altijd ruimte rondom het onderwerp. Hiermee voorkom je dat het onderwerp buiten het kader valt of te krap in het beeld staat.
BONUS TIP: op de camera van je telefoon kun je een raster aanzetten. Voor de iPhone-gebruikers: Ga naar ‘instellingen’, kies voor ‘camera’ en zet de optie raster aan bij compositie. Voor alle Android-gebruikers verschilt dit per telefoon. Ga in ieder geval naar instellingen bij je camera en schakel ‘rasterlijnen’ in.
4. Rust, reinheid en regelmaat
Rust in je foto is cruciaal. Dat betekent: symmetrie, kleurbalans en focus op één onderwerp. Kies voor een simpel kleurenschema; twee tot drie kleuren die doorgaans de hoofdrol krijgen in jouw beelden. Daarnaast is het altijd goed om kritisch te kijken naar je omgeving. Voorkom dat er rommel in beeld ligt.
5. Daglicht is je bestie
Dat je geen complete fotostudio op kantoor hebt staan, is volkomen logisch. Struggle je ermee om een goed belichte foto te maken? Ga naar buiten of zoek het dichtstbijzijnde raam op. Daglicht is dé perfecte, natuurlijke belichting. En raad eens? Het is nog gratis ook! Verplaats je hebben en houwen dus even richting een raam. Let er wel op dat jouw foto niet de dupe wordt van tegenlicht. Schiet met het licht mee, dus met je gezicht richting het raam, of voeg een lichtbron toe zodat je onderwerp alsnog goed uitgelicht wordt.
BONUSTIP: fotografeer je content in partijen. Plan een ‘content-ochtend’ waarin je al je foto’s maakt voor de komende periode. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook meteen voor dat al je foto’s voorzien zijn van dezelfde belichting.
6. Spreek tot de verbeelding
Let’s talk detail! Vermijd het vastleggen van één, geïsoleerd product zonder context. Hoe meer details er op de foto te zien zijn, hoe langer mensen blijven kijken. Zorg wel voor één focuspunt welke de aandacht trekt en waar mensen dus hun eerste oog op laten vallen wanneer ze jouw foto zien.
- Fotografeer een volle tafel in plaats van één gerecht.
- Zorg ervoor dat jouw product leeft; leg je trui niet op een tafel, maar trek ‘m aan!
- Vul lege plekken op met accessoires die bijdragen aan het verhaal wat je wilt delen.
- Fotografeer van een afstandje zodat je meer op beeld krijgt. Je kunt altijd later nog een uitsnede maken.