Wij weten als geen ander dat het soms best lastig is om een pakkende tekst te schrijven en dat je je soms blind staart op een leeg document. Als je dan eenmaal de juiste inspiratie hebt gevonden dan doe je er verstandig aan om goed te blijven nadenken over de inhoud en schrijftechnieken in jouw tekst. Vaak zijn het nét die kleine dingen die jouw lezer weten vast te houden of zelfs aan weten te zetten tot actie. Daarom hebben we deze 7 tips voor je op een rijtje gezet, om jou te helpen bij het schrijven van teksten die je lezers niet alleen aantrekken, maar ook weten vast te houden en te overtuigen. Doe er je voordeel mee!
1. Zorg voor een krachtige introductie
De introductie van je tekst is jouw first moment to shine! In je introductie wil je de lezer namelijk in een split second overtuigen om verder te lezen. Begin je tekst bijvoorbeeld met een opsomming die betrekking heeft op de kern van jouw boodschap, een opvallend citaat, voorbeeld, vraag of stelling. Met een krachtige inleiding zorg je ervoor dat een radertje gaat draaien bij je lezer. Hiermee creëer je een situatie waarbij je lezer (snel) antwoord wilt op een bepaalde vraag of gedachte. Vaak zonder de lezer het zelf bewust in de gaten heeft!
2. Weet voor wie je schrijft
“Onze KPI’s tonen een optimale ROAS en een hoge CTR op onze ads campagnes, wat ons in staat stelt om onze CPC te verlagen en onze ROI te maximaliseren, terwijl we ook werken aan het vergroten van onze organische vindbaarheid en het verbeteren van onze UX om de conversiepercentages te verhogen.”
Zo, dan snap je het wel neem ik aan? Nee, ik kan me goed voorstellen dat je geen idee hebt bij wat hierboven beschreven staat. Collega’s uit de communicatiebranche zullen het misschien wel begrijpen, maar ik weet dat het grootste deel van mijn doelgroep gebaat is bij een uitleg. Voila, het levende bewijs dat je vakjargon moet vermijden.
3. Over het algemeen houdt de lezer er niet van als je hele lange zinnen gebruikt in een tekst die zij vervolgens helemaal moeten lezen
Wees eens eerlijk; heb jij bovenstaande zin de eerste keer helemaal gelezen? Het is bewezen dat lange zinnen niet werken. Gebruik daarom maximaal 15 tot 20 woorden per zin. Met ultrakorte zinnen sla je de plank ook mis, dus vermijd zinnen in je tekst van minder dan 5 woorden (mand!) Daarnaast kunnen lange zinnen ook voor verwarring zorgen. Hoe langer de zin is, hoe ingewikkelder de structuur. Neem je lezer bij de hand en werp hem of haar zo makkelijk mogelijke zinnen in de schoot.
4. Formuleer actief
Geef een call-to-action en maak je zinnen actief. Neem de volgende zinnen als voorbeeld:
- Het boek wordt gelezen.
- Paul leest het boek.
Bij de tweede zin kun je meteen een voorstelling maken, terwijl de eerste zin heel plat aanvoelt. Een actieve zin zal de lezer triggeren om door te lezen en het plaatje in zijn of haar hoofd aan te willen vullen.
5. Ben positief!
Het is een knap staaltje neuropsychologie: het is bewezen dat positieve woorden ons motiveren om actie te ondernemen en verder te lezen. Negatieve woorden daarentegen maken een stofje in ons brein aan dat voor angstgevoelens zorgt. Formuleer daarom je zinnen positief door negatieve formuleringen om te buigen.
- Ons restaurant is vanaf 16:00 gesloten. | Wij zijn geopend tot 16:00.
- Als je je niet inschrijft voor 16 januari, kun je niet meer meedoen. | Schrijf je in voor 16 januari zodat je mee kunt doen.
- We willen voorkomen dat het product bederft. |We willen ervoor zorgen dat het product vers bij je arriveert.
You see what I did there? Die tweede zin klinkt in alle drie de voorbeelden een stuk lekkerder toch?!
6. Zorg voor beeldvorming
Beelden zeggen meer dan duizend woorden! Zorg er daarom voor dat je lezer een beeld kan vormen bij jouw tekst:
- De wielrenner fietst snel voorbij. | De wielrenner scheurt voorbij.
- Het regent buiten. | Het ziet buiten grijs van de regen.
- Het eten is lekker. | Het eten smelt op je tong.
7. Vermijd lege woorden
Zinnen aanvullen met woorden die geen waarde hebben? No go! Woorden als gebeuren, een aantal, wellicht of waarschijnlijk voegen 0.0 waarde toe aan je tekst. Weeg daarom na het schrijven van een tekst elk woord en bepaal of het daadwerkelijk iets vertelt.
Wanneer je bovenstaande tips in de praktijk gaat brengen, zul je merken dat jouw teksten meer opvallen binnen je doelgroep en dat ze de lezer langer weten te boeien. Maar vergeet niet dat het schrijven van teksten een proces is. Blijf dus vooral oefenen met schrijven en blijf verschillende schrijftechnieken toepassen! Meer schrijftips ontvangen? Of toch liever dat wij het volledige schrijfwerk voor jou uit handen nemen? Neem dan vooral contact met ons op!