De laatste maanden lijkt het rustiger rondom de metaverse. Waar we een half jaar geleden werden platgegooid met nieuws rondom deze digitale wereld, lijkt er nu een radiostilte te zijn rondom de metaverse. Hoe zit dit precies? En welke kansen biedt de metaverse nog voor ondernemers? Onze metaverse trendwatcher Kevin vertelt je meer over de nieuwste ontwikkelingen.
De metaverse is nog springlevend: Roblox en andere ontwikkelingen
Er zijn mensen die beweren dat de metaverse voorbij is, maar daar ben ik het niet mee eens. Met beduidend minder bombarie dan een jaar geleden vinden er nog steeds ontzettend veel ontwikkelingen plaats. Gisteren maakte Roblox bijvoorbeeld bekend dat ze de Meta’s Quest-headset gaan gebruiken, wat een grote stap is voor het Metaverse-platform. Met dagelijks 66 miljoen gebruikers is Roblox momenteel het grootste platform in het Metaverse. De gemiddelde gebruiker spendeert meer dan 2,5 uur per dag aan Roblox.
De invloed van Roblox op de metaverse
Roblox stelt gebruikers in staat om zelf content te creëren. Het is eigenlijk een soort van virtueel social media platform. Het platform richt zich op een actieve deelname van gebruikers en heeft een enorme bijdrage aan de groei en ontwikkeling van de metaverse. Roblox is op moment van schrijven de grootste virtuele wereld van de wereld (volg je het nog?😉).
Zoals ik in mijn vorige blog over de metaverse aangaf, is het een stelregel in de marketing om te zijn waar jouw doelgroep is. Wil je bijvoorbeeld Gen Z bereiken? Dan is Robox misschien wel de place to be voor jou en je organisatie. Een steeds groter gedeelte van deze generatie leeft namelijk in Roblox.
Bedrijven als Nike en Tommy Hilfiger worden aangetrokken door deze virtuele wereld, omdat hun doelgroep simpelweg grotendeels van hun vrije tijd spendeert in Roblox. Zo is het voor deze bedrijven interessant om te investeren in Roblox (en dus in de metaverse) omdat gebruikers spullen kunnen kopen, verkopen en ruilen. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden binnen Roblox. Zo zijn er in het verleden al vaker digitale evenementen en concerten georganiseerd in deze metaverse!
Andere ontwikkelingen in de metaverse
Een paar maanden geleden kon je geen social media kanaal openen zonder overspoeld te worden met berichten over de metaverse. Tegenwoordig lijkt de hype een beetje gezakt. Maar toch zijn er nog heel wat nieuwe ontwikkelingen in deze digitale wereld! Naast het grote nieuws van gisteren, zijn er de afgelopen maanden nog veel meer ontwikkelingen geweest.
Meta Quest 3 en Avatars
Recent was de introductie van de Meta Quest 3. Later dit jaar zal de volgende generatie virtual- en mixed-reality-headset beschikbaar zijn voor consumenten. De Quest 3 kan de fysieke wereld naadloos laten overgaan in de virtuele wereld. Je hebt de mogelijkheid om virtuele elementen in je fysieke ruimte te mengen, zodat je ze kunt verkennen als nooit tevoren.
Een andere spraakmakende ontwikkeling is dat Meta ook gebruikmaakt van Avatars. Meta Avatars stellen mensen in staat zichzelf te vertegenwoordigen en uit te drukken in WhatsApp, Facebook, Messenger en Instagram. en die van partners die de Meta Avatars SDK hebben geïntegreerd. Tennister en modeontwerper Naomi Osaka heeft de outfits mogen ontwerpen. Hiervoor zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met enkele van ’s werelds toonaangevende mode-, sport- en lifestyle merken, waaronder PUMA, Madhappy, de NBA, Prada en Thom Browne.
Apple’s eerste ruimtelijke besturingssysteem
Ook Apple kon natuurlijk niet achterblijven in de ontwikkelingen. Zij ontwikkelden de Apple Vision Pro. Het combineert digitale content naadloos met je fysieke ruimte. De Vision Pro is het resultaat van tientallen jaren ervaring in het ontwerpen van krachtige, mobiele en draagbare apparaten. Apple noemde de metaverse niet, maar Vision Pro en de metaverse zijn voor elkaar gemaakt.
LVMH: Winkelend publiek in de metaverse
Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) kondigde in juni een samenwerking aan met Epic Games, maker van Fortnite en Unreal Engine. LVMH is van plan om met 3D-creatietools meeslepende digitale ervaringente creëren, zoals virtuele paskamers en modeshows, 360-productcarrousels en augmented reality. Ook het ontwerpen van producten zelf, of dat nu digitaal of fysiek is, kan vernieuwen dankzij de 3D-creatietools. Zo proberen zij de merken dichter bij jonge shoppers te brengen die al bekend zijn met virtuele werelden.
Dus, hoe springlevend is de metaverse eigenlijk nog?
Al met al best wel springlevend! We kunnen namelijk concluderen dat er het afgelopen half jaar enorm veel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Twee van de meest toonaangevende bedrijven op dit moment lopen voorop in de ontwikkelingen. De piek van de hype is waarschijnlijk wel voorbij maar we zien ook dat er nog altijd flink wat consumenten actief zijn in de metaverse.
Benieuwd naar de mogelijkheden van de Metaverse voor jouw bedrijf? Ik blijf je graag op de hoogte houden over hoe jij kunt profiteren van deze volgende revolutie in technologie.