AUG 2023

Augmented Reality: dé aanvulling op jouw communicatie­strategie

In de steeds evoluerende wereld van digitale marketing zijn merken voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de aandacht van hun doelgroep te trekken en betekenisvolle interacties te creëren. Een van de meest interessante ontwikkelingen op dit gebied kom je nu al veel tegen op social media: het gebruik van Augmented Reality (AR) filters. Deze filters voegen virtuele elementen toe aan de echte wereld, waardoor merken op een unieke en interessante manier met gebruikers kunnen communiceren.  

Augmented Reality: Nieuw, nieuwer, nieuwst

Met behulp van Augmented Reality bieden veel merken hun potentiële klant de kans om de producten alvast te ervaren in het oriëntatieproces. Zo biedt Ray-Ban bijvoorbeeld de mogelijkheid zonnebrillen te proberen via Augmented Reality, Ikea’s meubels kun je door AR laten plaatsen in je huis en via Coolblue kun je jouw nieuwe televisie alvast plaatsen in je woonkamer.

Naast praktisch toepasbare filters kun je ook leuke, mooie of grappige interactie momenten creëren met je doelgroep. Veel gebruikers vinden het leuk om AR filters te gebruiken en de resultaten te delen met hun vrienden en volgers op social media. Door het aanbieden van unieke, interessante en deelbare AR filters kunnen merken hun bereik vergroten en hun merkbekendheid stimuleren door middel van organische gebruikersinteracties. Hiermee kun je de band met je doelgroep versterken. Natuurlijk kun je jouw eigen verhaal en bijbehorende storytelling net wat extra lading geven met behulp van AR.

Impact maken doe je zo

Het gebruik van Augmented Reality maakt impact op jouw doelgroep. Hieronder een paar feitjes op een rij:

  • AR stimuleert een hoog niveau van visuele aandacht in de hersenen (bijna het dubbele van niet-AR-taken)
  • AR lokt, nu het nog nieuwer is, een ‘verrassingsreactie’ uit in de hersenen
  • Wat wordt opgeslagen of gecodeerd in het geheugen is 70% hoger voor AR-ervaringen

En als je ons nog steeds niet gelooft, hieronder een plaatje van wat Augmented Reality teweegbrengt in de hersenen van jouw klant.

(Hersenactiviteit;  links niet-AR-taken / rechts AR-taken – Bron: www.zappar.com/blog/how-augmented-reality-affects-brain)

Hoe voegt AR waarde toe aan jouw organisatie?

Het is duidelijk dat AR filters een krachtig hulpmiddel zijn geworden in de moderne marketingwereld en dat organisaties die deze technologie omarmen een concurrentievoordeel kunnen behalen en de betrokkenheid van hun doelgroep kunnen vergroten.

Natuurlijk is het altijd afhankelijk van jouw merk, verhaal en situatie of het gebruik van Augmented Reality meerwaarde heeft en of het de investering waard is. Wil je hierover met iemand sparren? Let me know, wie weet kunnen we samen toffe dingen gaan maken!

Meer weten?
Maak er werk van!