Nederland is wereldkampioen LinkedIn-gebruik. Het netwerk dat in 2016 door Microsoft werd overgenomen voor 23 miljard euro groeit nog ieder jaar, waardoor de teller inmiddels op meer dan 8 miljoen Nederlandse gebruikers zit. Zo’n beetje de helft daarvan is actief lid, wat zoveel wil zeggen als dat zij minimaal eens per maand het medium bezoeken. Daarmee zijn Nederlanders de meest actieve LinkedIn-gebruikers van de hele wereld en het mag dan ook geen verrassing zijn dat hier zakelijk gezien een hoop kansen liggen.
LinkedIn wordt gezien als hét B2B-platform binnen social media land en vele Nederlandse bedrijven beschikken dan ook over een bedrijfspagina. Steeds meer bedrijven zijn daadwerkelijk actief door zo nu en dan een update te plaatsen, maar slechts een klein gedeelte maakt daadwerkelijk effectief gebruik van alle mogelijkheden. Het sociale ‘netwerkmedium’ is namelijk niet alleen interessant om je bedrijf te promoten, het is ook de plaats om jezelf, je privé-profiel, goed in de markt te zetten en jezelf te profileren als specialist binnen jouw vakgebied.
Een actief netwerk met een enorme organische kracht
Hoewel LinkedIn qua functies na de overname steeds meer is gaan lijken op Facebook, heeft het medium qua organische kracht in tegenstelling tot Facebook allerminst ingeboet. De mogelijkheid om te adverteren is er, maar dit is niet heel goedkoop. Hier wordt door veel bedrijven die actief zijn op het medium nog niet goed over nagedacht. Er wordt vaak heel wat mediabudget vrijgemaakt om mensen te werven of diensten aan te prijzen, maar een intern beleid ontbreekt in veel gevallen.
De kracht van LinkedIn zit ‘m in het actieve netwerk. Bedrijfspagina’s dienen op zichzelf prima als visitekaartje en bieden beheerders de mogelijkheid om updates te plaatsen, statistieken in te zien en analyses te maken, maar zonder actieve leden die de content verder verspreiden gebeurt er niets. Het is dan ook belangrijk dat het netwerk rondom het bedrijf of de organisatie geactiveerd wordt om berichten te delen vanuit hun persoonlijke profiel. Denk naast medewerkers ook aan belangrijke relaties die baat hebben bij een goedlopend bedrijf. Zij vormen het uithangbord voor jouw bedrijf of organisatie en zijn in potentie autoriteit binnen hun vakgebied. Door een gedeelde update te voorzien van een persoonlijke noot, zorg je ervoor dat het bericht geoptimaliseerd wordt voor jouw netwerk, jouw connecties. Niemand zit namelijk te wachten op enkel gedeelde items van het bedrijf waar je voor werkt. Connecties willen gevoed worden met waardevolle content en volgen daarvoor onder meer interessante personen met specifieke kennis.
Nu begrijpen wij ook wel dat niet iedereen binnen een bedrijf of organisatie actief is op LinkedIn, dus is het van belang om deze actievelingen in kaart te brengen. Zij kennen het medium door en door en weten als geen ander wat LinkedIn zo interessant maakt. Daarnaast zijn dit mogelijk de personen die zichzelf al een tijdje profileren als expert of specialist binnen hun vakgebied. Een gedeeld item van deze personen dat betrekking heeft op deze specialisatie is waardevoller dan een gedeeld item van iemand die niet te boek staat als specialist en dat is nu precies waar veel bedrijven kansen laten liggen.
Autoriteiten kweken
Zet jouw inhouse-specialisten gericht in bij het opstellen van een effectieve LinkedIn-strategie. Niet alleen het bedrijf heeft hier baat bij, ook de specialist zelf. Door zichzelf actief te profileren als autoriteit binnen zijn of haar vakgebied zet hij of zij een persoonlijk merk neer dat ook op zichzelf enorm krachtig en waardevol is. Deze strategie, ook wel thought leadership genoemd, richt zich op de specifieke kennis die aanwezig is binnen een organisatie en tegelijkertijd waardevol is voor de klanten van het bedrijf. De specialisten delen hun kennis in de vorm van korte updates of door het schrijven van langere artikelen, welke daarnaast ingezet kunnen worden als blogartikelen op de website. Daarnaast zijn ze actief binnen relevante LinkedIn-groepen en reageren ze op discussies onder updates van anderen. Bij juiste uitvoering van deze strategie komen leads in toenemende mate binnen via persoonlijke kanalen in plaats van de zakelijke kanalen, zoals het LinkedIn-kanaal of de website. Het is daarmee een zeer waardevolle aanvulling op de zakelijke contentstrategie.
Een ijzersterk verhaal
Denk als bedrijf niet enkel na over de content die verspreid wordt via de zakelijke kanalen, maar ook over de privé-content van jouw specialisten, zodat je optimaal gebruik maakt van de kracht van LinkedIn. Natuurlijk is het belangrijk dat jouw specialisten de vrijheid krijgen om te plaatsen wat ze willen, maar voor het bedrijf blijft het ook van belang dat de juiste boodschap verspreid wordt. Denk dan ook niet aan het meegeven van tal van kaders, als wel aan het opstellen van een ijzersterk, eenduidig en authentiek verhaal dat door de gehele organisatie heen bekend is en herkend wordt. Betrekt jouw thought leaders bij marketing- en/of communicatiesessies en analyseer geplaatste content, zodat ook zij van elkaar blijven leren, nieuwe content steeds beter presteert en je als bedrijf op de hoogte blijft van datgeen er gecommuniceerd wordt.