Maart 2025

De kracht van Employee Generated Content: Authentieke verhalen van medewerkers

In een tijdperk waarin authenticiteit een belangrijkere rol krijgt, wint Employee Generated Content (EGC) aan populariteit. Wat maakt EGC zo krachtig? En hoe kun je het effectief inzetten voor jouw organisatie?

Waarom werknemers content laten maken?

Authenticiteit
Stel je voor: je zoekt een restaurant voor vanavond en ziet twee berichten op Instagram. De eerste is een gelikte advertentie van een restaurant, de tweede is een spontane video van een medewerker. Welk bericht voelt oprecht aan? Precies. Consumenten vertrouwen meer op aanbevelingen van échte mensen dan op commerciële boodschappen.

Vertrouwen
Een merk is meer dan producten; het draait om het verhaal en de mensen erachter. Medewerkers die hun ervaringen delen, geven het bedrijf een menselijk gezicht en versterken het vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan een politieagent die openhartig vertelt over zijn werk: dit creëert begrip bij het publiek en draagt bij aan een betrouwbaar merk.

Bereik en interactie
Door persoonlijke netwerken te benutten, bereikt je bedrijf nieuwe mensen. Een collega deelt een werkdag, vrienden reageren en delen het bericht weer verder. Dit vergroot zowel zichtbaarheid als interactie. Dat is de kracht van employee advocacy: een authentieke benadering die zorgt voor meer interactie en een bredere verspreiding van content.

Succesvolle toepassingen van EGC

Gossimijne
Restaurantketen Gossimijne laat medewerkers video’s maken op de werkvloer die op platforms zoals TikTok en Instagram goed presteren. Ze haken hiermee in op vluchtige trends en herkenbare situaties voor horecapersoneel: dit zorgt voor authentieke en krachtige arbeidsmarktcommunicatie binnen een jonge doelgroep en een continue aanwas aan sollicitanten!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Bistro Gossimijne (@gossimijne)

RIT Bandenservice
Medewerkers van RIT Bandenservice weten als geen ander wat hun klanten graag zien. Je raadt het al: de collega’s delen hun inspiratie en kennis, en zorg ik voor de juiste doorvertaling van het concept, contentcreatie voor het juiste kanaal en waarborg ik de kwaliteit van de content. Het bericht hieronder zorgde voor maar liefst 34.000 views en meer dan 1200 likes! 

 

@ritbandenEen normale dag in de werkplaats… 🩰🎶 #ritbandenservice #garage #bandenservice #ritoostrum #ritbanden♬ original sound – RIT Bandenservice – RIT Bandenservice

 

Sociaal Kapitaal
Bij Sociaal Kapitaal werken we met specialisten, en zijn we trots op wat we doen en wat we maken. Daarom zetten we het sociale kapitaal van onze medewerkers in om aan een brede doelgroep te laten zien wat we in onze mars hebben en geven we inzicht in onze processen.

Welke voorwaarden geef je je collega’s mee?

Om EGC succesvol te implementeren in jouw strategie, is het belangrijk om enkele basisprincipes in je achterhoofd te houden.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, zeker bij content. Je hoeft geen Hollywood-producties te verwachten van je team, maar een video met slecht geluid en belichting doet meer kwaad dan goed. Help je collega’s om eenvoudige, maar kwalitatieve content te maken met heldere richtlijnen: zorg voor goed licht, duidelijk geluid en een scherpe boodschap. 

Veel bedrijven aarzelen om medewerkers content te laten maken uit angst voor inconsistentie, maar met een korte handleiding die de merkidentiteit uitlegt, geef je richting zonder creativiteit te beperken. Bij het opzetten van een handleiding zoals deze kan Sociaal Kapitaal je helpen. We maken een overzichtelijk document en schatten eventuele valkuilen binnen jouw bedrijf in om inconsistentie te voorkomen.

Niet iedereen voelt zich direct comfortabel voor een camera of met het schrijven van een post, daarom is ondersteuning essentieel. Door de juiste mensen te trainen en te begeleiden, geef je hen niet alleen de tools om sterke content te maken, maar ook het vertrouwen om hun verhaal te delen, een skill die ze de rest van hun carrière meenemen. Ook dit soort social media trainingen kunnen wij voor je verzorgen. 

Conclusie

Employee Generated Content biedt kansen om het menselijk gezicht, vertrouwen én authenticiteit van je merk te vergroten. Door medewerkers te betrekken bij de communicatie, ontstaat er een oprechte connectie met je publiek. Met de juiste ondersteuning en richtlijnen kun je jouw medewerkers veranderen in de beste merkambassadeurs die je je kunt wensen!

Wil je sparren over hoe je EGC kunt toepassen in jouw strategie? Neem contact met ons op!

Meer weten?
Maak er werk van!