Iedereen die wel eens adverteert (of geadverteerd heeft) op Facebook loopt tegen dezelfde vraag aan: “hoe moet mijn advertentie eruit zien om succesvol te zijn bij mijn doelgroep(en)?”
Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die een rol kunnen spelen in het uiteindelijke resultaat van een Facebook-advertentie. Denk hierbij aan:
- De titel van de advertentie (kop);
- Het beeldmateriaal (afbeelding of video);
- De toelichtende tekstbeschrijving;
- Een link-beschrijving (beschrijving van waarom mensen naar je website moeten gaan);
- Knop met een aanzet tot actie.
En dan laten we de persoonlijke smaak van de ontvanger, vergelijkbare advertenties van concurrenten en het platform waarop de advertentie getoond wordt nog even buiten beschouwing. Facebook heeft hier zelf een feature voor ontwikkeld, die het mogelijk maakt om in relatief korte tijd verschillende elementen binnen één advertentie met elkaar te vergelijken en dus te testen welke inhoud het beste werkt.
Dynamische advertenties: wat zijn het precies?
Mensen die al vaker geadverteerd hebben binnen Facebook, kennen waarschijnlijk de optie van het A/B-testen wel: een advertentie-variant, waarbij je kunt testen op advertentieset-niveau. Hierbij kun je bijvoorbeeld één advertentie voorleggen aan twee verschillende doelgroepen. Vervolgens kun je meten welke doelgroep het beste ‘presteert’. In geval van een A/B-test is er nog geen sprake van een ‘dynamische advertentie’.
Hoe zet je ze in?
Bij dynamische advertenties is het namelijk mogelijk om op advertentieniveau te gaan testen. Welke afbeelding spreekt het meeste aan? Is er een bepaalde call-to-action die zorgt voor meer kliks naar mijn website? De mogelijkheden bij dynamisch adverteren zijn bijna eindeloos. Je hebt namelijk de keuze uit dertig verschillende middelen, waaronder maximaal tien afbeeldingen/video’s, vijf tekstopties, vijf kopteksten, vijf link-beschrijvingen en vijf actieknoppen. Het is helaas niet mogelijk om foto’s én video’s te combineren binnen één campagne. Je krijg zo de mogelijkheid om op één moment 6.250 verschillende varianten (10 x 5 x 5 x 5 x 5 = 6250) van één en dezelfde advertentie(campagne) te testen.
Voorbeeld van drie varianten uit één advertentiecampagne, waarbij gevarieerd is met verschillende afbeeldingen, teksten en call-to-actions.
Wat is het doel?
Dynamische advertenties kunnen niet bij iedere marketingdoelstelling ingezet worden. Het is namelijk alleen mogelijk omwisselend advertentiemateriaal in te stellen bij de volgende doelstellingen: ‘Verkeer’, ‘App installaties’, ‘Leads genereren’ en ‘Conversies’. Vervolgens heb je bij deze doelstellingen in de ‘Advertentieset-weergave’ de optie om ‘dynamisch advertentiemateriaal’ aan te vinken. In het derde niveau van het advertentiebeheer, kun je vervolgens aan de slag met het inhoudelijk samenstellen van de verschillende advertentievarianten. Voor de duidelijkheid: ‘Dynamische advertenties’ zijn iets anders dan ‘Dynamic Product Ads’. Deze laatste variant is voornamelijk interessant voor organisaties en bedrijven met een (web)winkel die een productcatalogus online willen delen.
Analyse van de resultaten: welke advertentievariant presteert het beste?
Nadat de looptijd van de advertentie is verstreken, ben je natuurlijk benieuwd naar welke variant nu het beste heeft gepresteerd binnen de gekozen doelgroep. Hier kom je achter door in het ‘Advertentiebeheer’ achtereenvolgens de desbetreffende Campagne àAdvertentieset àAdvertentie te selecteren. Vervolgens kun je onder ‘Specificatie’ kiezen voor‘Per dynamisch advertentiemateriaal’. Hier kom je erachter welke kop, welke aanzet tot actie en welke afbeelding of video het beste werkt. Zet deze inzichten in bij opvolgende Facebook advertentiecampagnes en haal zo nóg meeruit de vele advertentiemogelijkheden van Facebook.
Test, test & test!
Helaas is er niet één gouden formule, waardoor je direct weet hoe een optimale advertentie voor jouw bedrijf of organisatie er inhoudelijk uit moet zien. De boodschap die je wil uitdragen en het publiek dat je wil aanspreken is(in de meeste gevallen) niet structureel hetzelfde. Ook externe factoren, die je zelf niet in de hand hebt, kunnen van invloed zijn op hoe een advertentie ontvangen wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan actualiteiten, campagnes van concurrenten of de specifieke gemoedstoestand van de ontvanger van eenadvertentie. Mijn advies is dan ook om het vooral te gaan testen én het te blijven testen! Aangezien de mogelijkheden bij dynamische advertenties vrijwel eindeloos zijn, raad ik aan om te starten met kleine testjes. Dus niet direct campagnes in gaan richten met tientallen varianten, maar denk hierbij aan:
- Test met je advertentie 5 verschillendeCall-to-Action knoppen en analyseer welke knop zorgt voor de meeste conversies.
- Test verschillende afbeeldingen met één en dezelfde beschrijvende tekst. Presteert een opgemaakte, grafisch vormgegeven afbeelding beter dan een originele foto?
- Varieer met verschillende kopteksten. Klikt men meer door op teksten die actie-georiënteerd zijn? Of ontstaat er meer resultaat als er een vraag wordt gesteld?
Dit is een kleine opsomming van een aantal varianten die je kunt gaan testen. Je hebt niet in eigen hand welke varianten getoond worden opFacebook. Daarom is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat alle afzonderlijke varianten in combinatie met elkaar kloppen! Zorg er bijvoorbeeld voor dat een beschrijvende tekst zo samengesteld is, dat deze bij iedere afzonderlijke afbeelding/video klopt en dus vertoond kan worden.
Hulp nodig?
Iedere advertentiecampagne mag als uniek beschouwd worden en leidt tot nieuwe inzichten. Ben je nog wat minder ervaren met adverteren opFacebook? Of raak je het overzicht kwijt door de vele mogelijkheden? Wij hebben inmiddels al de nodige ervaring opgedaan als het gaat om (dynamische)advertenties. Dus mocht je er meer over willen weten, of heb je graag dat er iemand met je meekijkt bij het inrichten en analyseren van een campagne? Wij staan voor je klaar en vertellen je graag meer over de vele mogelijkheden van online adverteren.