De mogelijkheden van advertenties op Facebook
De tijdlijn van Facebook staat vol met advertenties. Naast het verspreiden van gratis ‘organische’ berichten, is het namelijk ook mogelijk om tegen bepaalde budgetten berichten betaald te verspreiden. Zo’n gepromoot of gesponsord bericht op Facebook is te herkennen aan de term ‘gesponsord’ onder de paginanaam van een adverteerder. Voorwaarde om berichten (en je bedrijf) geadverteerd een boost te geven, is dat je beschikt over een zakelijke Facebookpagina. Met een persoonlijk Facebookprofiel is adverteren namelijk niet mogelijk.
Als beheerder van een zakelijke Facebookpagina word je regelmatig geconfronteerd met de volgende (of een vergelijkbare) mededeling: ‘Dit bericht presteert beter dan 90% van de andere berichten op je pagina. Promoot het voor nog betere resultaten’. Voor relatief kleine budgetten (enkele euro’s) zou je na een klik op ‘Bericht promoten’ je boodschap daarmee al aan duizenden personen kunnen presenteren. Vooral niet doen! We vertellen je later op welke manier je jouw bericht wél succesvol bij een gekozen doelgroep laat landen.
Verschillende advertentievarianten op Facebook
- Afbeelding: zet jouw product of dienst in the picture via een aansprekende foto. Let daarbij op een goede resolutie en de juiste beeldverhouding (tip: liefst vierkant);
- Video: maak van meerdere afbeeldingen een diavoorstelling; maak van een bedrijfsvideo een geadverteerd bericht of turn je video’s om in geadverteerde Stories. Bekijk hier nog meer tips voor goede (advertentie) videografie;
- Carrousel: zet meerdere afbeeldingen of video’s (maximaal 10) in carrouselvorm achter elkaar en koppel per item een aparte link naar een achterliggende bestemmingspagina;
- Collectie: maak mensen bekend met jouw producten en laat ze online door je catalogus bladeren. Stimuleer verkoop zonder dat je doelgroep het platform verlaat;
- Leadgeneratie: ingevulde contactformulieren kunnen bijzonder waardevol zijn voor ondernemers. Deze advertentievorm is een laagdrempelige manier om contactgegevens te verzamelen in ruil voor bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of een aanvraag voor het downloaden van een whitepaper.
Wat wil je bereiken met jouw advertentie op Facebook?
Adverteren op Facebook doe je wat ons betreft via de speciale advertentiemodule van Facebook. En dus niet via de blauwe promoot knop die je overal op Facebook ziet. Om succesvol te adverteren en erachter te komen hoe adverteren op Facebook precies werkt, is enige advertentie-ervaring vereist. Wist je bijvoorbeeld dat Instagram ook onderdeel is van Facebook? Vanuit één advertentiemodule is het mogelijk om je bericht op meerdere populaire social media platformen te verspreiden. Uiteraard is het daarbij van belang dat je de afweging maakt op welk kanaal jouw doelgroep (hoofdzakelijk) actief is.
Wil je graag hulp bij adverteren op Facebook? Besteed je het adverteren liever volledig uit aan ervaren adverteerders? Of heb je een hele specifieke vraag waar wij je direct bij kunnen helpen? Maak een vrijblijvende afspraak met een van onze social media experts of benader ons rechtstreeks.