Als social media marketeer heb je vaak marketing of communicatie gestudeerd. Sociologie is echter een vak dat voor veel marketeers relatief ver weg staat, maar zeker in social media marketing, zeer belangrijke inzichten op kan leveren. Sinds kort hanteert Sociaal Kapitaal een nieuwe slogan, welke aan de hand van het beroemde ‘why’ van Simon Sinek werd vastgesteld. Hierbij hoort volgens het model ook een ‘how’ en ‘what’.
De kracht van Social Media
‘De kracht van sociale verbinding gebruiken om bedrijven naar een hoger plan te tillen’ is volgens ons de belangrijkste bestaansreden van Sociaal Kapitaal. De manier waarop we hier invulling aan geven komt neer op het verbinden van klant en medewerker. Hiervoor zetten we verschillende online- en offline instrumenten in welke onder een gezamenlijke noemer vallen; inbound marketing. Deze methode komt uitgebreid aan bod in de volgende blog, dus stay tuned!
Het beroemde ‘Why’-model van Simon Sinek
Onze ‘why’ inspireerde mij om eens goed te gaan kijken naar de sociale wetenschap. Welke sociale factoren drijven ons in het leven? En hoe kan een bedrijf optimaal gebruik maken van deze kennis? In het beroemde model van Maslow, waarin de basisbehoeften van een mens worden omschreven, wordt duidelijk dat sociaal contact aan de basis staat van ons bestaan. Wanneer een bedrijf op een persoonlijk niveau kan verbinden met de gemeenschap eromheen kan dit op veel verschillende manieren een positief resultaat opleveren. Natuurlijk is social media maar een van de vele mogelijkheden om de kracht van sociale verbinding in te zetten, maar wij geloven dat het een grotere impact heeft dan enkel online. Het kan zorgen voor een vergrote binding tussen klant, medewerker en relatie.
Six degrees of seperation
Een belangrijke theorie uit de wereld van sociologie zegt dat we gemiddeld 6 connecties verwijderd zijn van het kennen van alle mensen in de wereld. Zo ontstaat een ketting van ‘vrienden van vrienden’ om twee mensen met elkaar te verbinden in maximaal zes stappen. De studie, bekend als het ‘small world experiment’ van Stanley Milgram, is uitgevoerd om deze vermeende verbondenheid empirisch te meten.
Door andere netwerken aan te spreken zijn we dus ons bereik aan het vermenigvuldigen. Daar ligt een belangrijke kracht van social media. Wanneer we mensen betrekken in onze communicatie maken we namelijk automatisch gebruik van hun netwerk. Het datateam van Facebook publiceerde in november 2011 twee artikelen, waaruit bleek dat tussen alle Facebookgebruikers ten tijde van het onderzoek (721 miljoen gebruikers met 69 miljard vriendschaplinks) de gemiddelde afstand 4.74 bedroeg. Daarbij geldt dat er met elke like, reactie en share een soort ambassadeurschap ontstaat. Dat brengt ons bij het volgende punt; onze omgeving beïnvloedt ons.
Onze omgeving beïnvloedt ons
Ja, het gebeurt bij iedereen. Onze omgeving is een van de belangrijkste influencers en dat is niet voor niets. Door mee te doen met je omgeving creëer je namelijk een vergrote binding. Een voorbeeldje uit mijn eigen leven kan dit verduidelijken. Ik heb een ***hekel aan televisie kijken en ik doe dit dan ook zelden of nooit. In veel sociale situaties komt de vraag voorbij wat ik van die ene opmerking van Ali B in The Voice Of Holland vond en ik moet altijd weer zeggen dat ik hier niet over mee kan praten. Door niet mee te doen met de massa zorg ik dus dat ik een verminderde binding heb.
Sociaal bewijs
‘Sociaal bewijs’ is een begrip dat ook heel belangrijk is voor de social media marketeer. Olifantenpaadjes zijn hiervan een goed voorbeeld. Het zijn paadjes die eigenlijk niet bedoeld zijn als paadjes. De gebruiker heeft in al zijn ongehoorzaamheid besloten dat hij of zij sneller van A naar B kan via dat paadje dan wanneer hij de aangelegde weg volgt. Doordat meerdere gebruikers er zo over denken, slijt er langzaam een paadje uit. Dit paadje wordt vervolgens een aanwijzing voor mensen dat je beter zo kunt lopen. Ditzelfde principe werkt ook online. Sociale media stonden de laatste weken vol met #MeToo. Heftige verhalen van bekende personen die schuchter en schoorvoetend het taboe op seksueel misbruik doorbraken. Doordat anderen met de billen bloot gingen over een gevoelig onderwerp werd het ineens door een grotere groep opgepakt. Een perfect voorbeeld van de manier waarop sociaal bewijs online een grote verandering kan bewerkstelligen.
Versnelde mond op mond reclame
Mond op mond reclame is een principe dat hoort bij de eerder genoemde kennis. De komst van social media heeft ervoor gezorgd dat dit proces gigantisch versneld wordt. Probeer online te monitoren wat mensen over je zeggen en zorg dat er positieve reviews op je pagina komen te staan. Op deze manier hou je deels controle over deze stroom van informatie. Dat we elkaar beïnvloeden is inmiddels wel duidelijk maar tot hoever reikt deze invloed?
‘Social Feedback Cycle’ van Dave Evans
De ‘Three Degrees of Influence’ theorie beweert dat de sociale invloed niet ophoudt met de personen die wij goed kennen. Je hebt ook invloed op de mensen in de kringen van jouw vrienden. En deze weer op hun vrienden. Wat betekent dat jouw acties gevolgen kunnen hebben voor mensen die jij niet eens (goed) kent.
Onze invloed verdwijnt dus geleidelijk en houdt op bij de personen die buiten het sociale netwerk liggen op meer dan drie niveaus. De bewering dat invloed zich uitstrekt tot drie graden van scheiding op een sociaal netwerk is niet noodzakelijk bedoeld als een aanwijzing voor besmetting of daadwerkelijke sociale invloed over drie graden van scheiding. De staten van twee personen kunnen worden geassocieerd, niet alleen vanwege sociale invloed, maar ook vanwege gedeelde omgevingsfactoren, of vanwege homofilie – het fenomeen waarbij personen met gedeelde kenmerken eerder vrienden met elkaar worden.
Sociale netwerken hebben een eigen leven
Sociale netwerken kunnen eigenschappen of functies bevatten die niet opgemerkt worden alle personen in het netwerk dan wel gecontroleerd. Er is niet 1 persoon die het hele netwerk onder controle heeft. Deze eigenschappen en functies kunnen alleen begrepen worden als je het netwerk in zijn geheel gaat bestuderen. Voorbeelden hier van zijn bijvoorbeeld files, een botsing bij een kruispunt, of hoe een groep mensen navigeert. Je kan voorspellen hoe de groep zich gaat gedragen maar je weet het nooit zeker totdat het ook daadwerkelijk gebeurt. Dit betekent dat je als social media marketeer moet leren hoe het sociale netwerk rondom jouw bedrijf functioneert. Hier kun je vervolgens op inspelen.