November 2023

How-to: een LinkedIn bedrijfspagina beheren

Mogelijk beschik je al over een persoonlijk LinkedIn-profiel of ben je bekend met de kansen die gepaard gaan met een actieve rol op dit netwerkplatform. Want we mogen wel stellen dat dit zakelijke social media platform voornamelijk ingezet wordt om je professionele netwerk online uit te breiden én te onderhouden.

Heeft jouw bedrijf wel al een zakelijke Facebookpagina, maar is er nog geen LinkedIn-variant? Dan heb je al een enorme voorsprong te pakken. Een LinkedIn bedrijfspagina lijkt in veel gevallen namelijk op een bedrijfspagina op Facebook. De belangrijkste verschillen zijn dat de focus op Facebook ligt op B2C (business to consumer) én meer gericht is op directe verkoop, terwijl LinkedIn vooral B2B (business to business) georiënteerd is én meer draait om het opbouwen van een langdurige vertrouwensband.

Heeft jouw bedrijf nog geen LinkedIn bedrijfspagina? Lees dan snel deze blog, waarin ik je op weg help om zelfstandig je organisatie een professioneel online gezicht te geven. Want wij vinden dat anno 2020 iedere professionele organisatie actief moet zijn op LinkedIn.

Zakelijke LinkedIn pagina inrichten

Net als op Facebook is een persoonlijk profiel een vereiste om een bedrijfspagina te kunnen maken en beheren. Als persoon kun je vervolgens aan een (of meerdere) bedrijfspagina(’s) gekoppeld worden om deze te gaan beheren. Voordat je een pagina daadwerkelijk kunt beheren, licht ik stap-voor-stap toe hoe je eerst een professionele pagina inricht:

#1: let’s start

Log in op www.linkedin.com en klik vervolgens in de menubalk bovenin naast ‘Ik’ en je eigen foto op het blokje met de tekst ‘Werk’ (voor degene met Engelse taalinstellingen: ‘Work’). In het menu dat zich vervolgens ontvouwt, klik je onderaan op ‘Bedrijfspagina maken’.

#2: selecteer het juiste type pagina

Kies uit de vier gepresenteerde opties het juiste type dat past bij jouw organisatie. Ieder type pagina spreekt in principe voor zich, maar de ‘showcasepagina’ vraagt mogelijk om extra toelichting. Dit type pagina is bedoeld voor bedrijven die een specifieke dienst of product extra willen uitlichten op een afzonderlijke pagina. Een showcasepagina is altijd gekoppeld aan een bestaande bedrijfspagina, maar heeft eigen volgers en eigen content. Personen die een bedrijfspagina volgen, volgen dus niet automatisch ook de showcasepagina.

#3: de details van jouw bedrijf

Vul in deze stap alle gegevens zo compleet en zorgvuldig mogelijk in. Dit voorkomt extra werk naderhand. Vergeet daarbij niet om:

  • Een actueel logo toe te voegen. Let er op dat de afbeelding die je uploadt vierkant is en dat het logo ook leesbaar is in een kleine weergave.
  • Een slogan toe te voegen. Staat er een slogan in je bedrijfslogo, maar is deze onvoldoende leesbaar? Op de plek van de slogan heb je voldoende ruimte om je slogan tekstueel terug te laten komen.

#4: pagina maken en verder aanvullen

Nadat je bevestigd hebt dat je een geautoriseerde vertegenwoordiger bent van de organisatie, maak je de pagina definitief aan. Het beheren kan eindelijk beginnen, maar niet voordat je de volgende ontbrekende zaken hebt aangevuld:

  • Voeg een goede coverafbeelding (omslagfoto) toe; een afbeelding met de afmetingen 1128 x 191 pixels wordt aanbevolen.
  • Een beknopte beschrijving over je bedrijf; vertel in maximaal 2000 tekens wat je bedrijf voor anderen kan beteken.
  • Voeg een knop toe; bijvoorbeeld ‘Website bezoeken’ of ‘Neem contact met ons op’.
  • Vul de locatiegegevens aan, zodat volgers snel kunnen zien waar je bedrijf gevestigd is.

Je LinkedIn bedrijfspagina kent twee varianten: de ‘bezoekers- en beheerdersweergave’.Als beheerder van een LinkedIn bedrijfspagina kun je switchen tussen een ‘bezoekersweergave’ (Weergeven als lid) en een ‘Beheerdersweergave’ (Weergeven als beheerder). Onder de donkergrijze menubalk bovenin LinkedIn kun je zien in welke modus je zit. Via ‘Tools voor beheerders’ is het onder andere mogelijk om te bepalen wie er toegang heeft tot de beheerdersmodus van je bedrijfspagina (Beheerders beheren). Het is sterk aan te raden om minimaal één van je (marketing)collega’s ook aan te wijzen als beheerder. Enerzijds goed om niet afhankelijk te zijn van één persoon als het aankomt op het plaatsen van updates op de bedrijfspagina en anderzijds kan het natuurlijk altijd voorkomen dat een persoon de organisatie verlaat.Is de pagina volledig en naar wens ingericht en dacht je vervolgens eens lekker achterover te gaan zitten? Dan moet ik je teleurstellen; nu begint het echte werk pas!

Interessante content creëren en verspreiden

Het is tijd om kwalitatieve updates te gaan plaatsen. Welke informatie is relevant en interessant voor jouw doelgroep(en)? Denk bijvoorbeeld aan het uitlichten van actualiteiten, tips & tricks uit jouw vakgebied, interessante (bedrijfs)video’s, kennisblogs. Probeer gestructureerd aan de slag te gaan door met een contentkalender te werken. Door regelmatig in kaart te brengen welke zaken op (korte) termijn actueel worden voor jouw bedrijf, hoef jij jezelf niet iedere week dezelfde vraag te stellen: “wat gaan we deze week toch weer eens delen?”. Een contentplanning helpt je bovendien om spreiding in je updates te waarborgen. Het is namelijk veel sterker wanneer je vier weken achter elkaar één bericht per week post in plaats van vier berichten delen in de eerste week en dat het vervolgens drie weken stil is. Uiteraard moet er altijd ruimte zijn voor actualiteiten en zaken die je niet op voorhand kunt plannen; oftewel een flexibele contentplanning die niet in beton gegoten is.

 

Tip: deel inhoudelijke tips met je volgers.

Naast dat je actuele ontwikkelingen, nieuwe samenwerkingsverbanden of openstaande vacatures kunt delen vanuit je bedrijfspagina op LinkedIn, kun je natuurlijk ook je individuele medewerkers inzetten ten gunste van de bekendheid van je organisatie. Niet alleen je bedrijf heeft hier baat bij, maar de desbetreffende medewerkers ook. Door jezelf actief te profileren als specialist binnen een bepaald vakgebied, word je op den duur gezien als autoriteit met veel inhoudelijke kennis. In een eerdere blog van mijn collega Geert wordt verder ingezoomd op de enorme organische kracht van persoonlijke LinkedIn-profielen.

Analyseren, optimaliseren en adverteren

Tot slot wil ik je graag motiveren om vooral aan de slag te gaan. Door regelmatig content te gaan creëren en vervolgens te delen met het groeiende (althans, dat is natuurlijk wel de bedoeling) netwerk, kom je er vanzelf achter wat werkt en wat niet. Blijf je activiteiten en  updates met enige regelmaat in de gaten houden en analyseer de statistieken die je als paginabeheerder krijgt van LinkedIn. Het is daarbij ook aan te raden om het tabblad ‘Activiteit’ (welke je naast de ‘Statistieken’ vindt) goed in het oog te houden. Hier zie je namelijk de interactie die anderen met je updates vertonen terug.

Wanneer je in korte tijd specifieke mensen of doelgroepen wil bereiken met je updates op LinkedIn, en je deze mensen nog niet als volgers aan je pagina hebt weten te binden, dan kan adverteren op LinkedIn nog uitkomst bieden. Maar first things first, eerst maar eens aan de slag met het aanmaken en inrichten van die LinkedIn bedrijfspagina! Kun je na het lezen van deze blog nog wat extra hulp gebruiken? Wij staan voor je klaar en bieden graag ondersteuning. Succes!

Meer weten?
Maak er werk van!