We krijgen regelmatig de vraag: wat kost adverteren via social media? In dit blog gaat @kevin in op de advertentiebudgetten en kosten van Facebook én Instagram.
Advertentiekosten Instagram
Helaas is er, net zoals op Facebook, niet zoiets als een standaardoverzicht met de kosten voor adverteren via Instagram. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat de gemiddelde kosten om 1000 mensen te bereiken met een advertentie via Facebook ruim 120 (!) keer lager zijn dan een advertentie via een (lokale) krant.
Mogelijk ben je wel al bekend met adverteren via Facebook. Aangezien Instagram behoort tot Facebook werkt het ‘kostenprincipe’ van adverteren via Instagram (Stories) precies hetzelfde. Mocht het totaal nieuw voor je zijn, dan volgt hier nog even een beknopte samenvatting:
Je kiest zelf het budget dat je wil uitgeven aan een advertentie en daarbij heb je (afhankelijk van de gekozen doelstelling) de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende bodstrategieën. Eventueel kun je Facebook ook ‘automatisch laten bieden’; zij proberen het budget dan evenredig te spreiden over de looptijd van de advertentie. Naast het instellen van een campagne- en accountbestedingslimiet, probeert Facebook je ook te helpen door een schatting te geven van het aantal mensen en resultaten dat je kunt gaan bereiken.
Adverteren betekent testen, analyseren en bijstellen.
Meetbaar resultaat
Ons advies: let niet te veel op deze ‘geschatte resultaten’ en ga zelf testen met een vooraf vastgesteld advertentiebedrag. Bijvoorbeeld € 75,- of €100,- voor een advertentie met een looptijd van één week. Analyseer vervolgens na afloop de vele advertentieresultaten die uit deze advertentiecampagne voortkomen. Adverteren via Facebook/Instagram leer je vooral door het te doen; resultaten goed te analyseren en (waar nodig) opvolgende advertenties bij te stellen. Heb je een succesvolle advertentieset te pakken? Kies er dan eventueel voor om je mediabudgetten op te hogen.
Concrete cijfers over advertentiekosten van Instagram Stories zijn er (nog) niet, maar gebleken is dat adverteren via Instagram gemiddeld duurder is dan adverteren via Facebook. Echter, daar tegenover staat dat de betrokkenheid bij advertenties via Instagram vele malen hoger ligt dan op Facebook (in veel gevallen tot wel 10 keer meer betrokkenheid!). Mogelijk is de investering op voorhand groter, maar grote kans dat dit zich uiteindelijk uitbetaalt in de resultaten.