In dit artikel bespreekt ik de randvoorwaarden van Instagram Stories, zodat jouw gepromote Story zijn doel gaat bereiken!
Opmaken van advertenties in Facebook Advertentiebeheer
Advertenties via Instagram Stories staan volledig los van Facebook advertentiecampagnes en advertenties die bedoeld zijn voor de tijdlijn van Instagram. Zorg daarom voor een afzonderlijke campagne in plaats van dat je berichten rechtstreeks doorplaatst op meerdere plekken en kanalen. Voorbeeld: een succesvolle advertentie die geoptimaliseerd is voor de Facebook tijdlijn, zal waarschijnlijk minder geschikt zijn voor Instagram Stories. Per platform heb je namelijk te maken met verschillende advertentieafmetingen en doelgroepen. In Facebook Advertentiebeheer heb je naast de ‘automatische plaatsingen’ (Facebook schat dan in waar je advertentie het beste tot haar recht komt) ook de mogelijkheid om zelf te bepalen waar je gepromote berichten verschijnen. Door te kiezen voor ‘plaatsingen bewerken’ en alleen ‘Instagram verhalen’ aan te vinken, houd je zelf de touwtjes in handen.
Verder is het aan te raden om je advertentie vooraf te maken in Instagram Stories met je smartphone en deze vervolgens niet te publiceren, maar op te slaan. De gecreëerde (bewegende) advertentie kun je vervolgens via de advertentiebeheermodule van Facebook uploaden. Zo weet je ook zeker dat de advertentie qua afmetingen en verhoudingen volledig klopt!
Grijp direct de aandacht en zorg voor Stories met impact!
Een succesvolle Instagram Stories advertentie creëren
Naast de extra aandacht voor de specifieke dienst of het product dat je in de schijnwerpers zet met een Insta Stories advertentie, profiteert je merk ook indirect van een gepromoot bericht via social media. Wij krijgen regelmatig de vraag: ‘hoe krijg je meer volgers op Insta?’. Een advertentie via Instagram Stories is één van de vele mogelijkheden, zeker wanneer je een (potentiële) jongere doelgroep wil bereiken. Door een bericht te promoten via Instagram Stories, breng je je bedrijf onder de aandacht van heel veel mensen die jouw business tot voor kort mogelijk nog helemaal niet kenden. Extra belangrijk dus om (potentiële) nieuwe volgers direct te raken met een intrigerende en succesvolle advertentie via Instagram Stories. Ik geef je daarom zes concrete aandachtspunten die je volgens ons in iedere advertentiecampagne via Instagram Stories aan bod moet laten komen.
- Creativiteit: je merk kan enorm groeien door creativiteit uit te stralen. Zorg er wel voor dat een bepaalde kwaliteit gewaarborgd wordt en dat deze creativiteit aansluit bij je bedrijf en identiteit. Instagram Stories zijn uitermate geschikt om creativiteit te tonen!
- Grijp de aandacht: bij meerdere Stories achter elkaar is het belangrijk om direct in de eerste Story impact te creëren en te behouden. Verschillende (interactieve) features in Stories zoals bijvoorbeeld het toevoegen van toepasselijk GIF-bestandje kunnen je hierbij helpen.
- Geluid: een geadverteerde Story met geluid (muziek of voice-over) levert betere resultaten op dan een advertentie zonder geluid.
- Start met je boodschap: mensen klikken snel door Stories heen dus zorg dat je direct begint met de kern van je verhaal.
- Call-to-action: leg de nadruk op een specifieke conversie (‘swipe-up’, ‘bekijk link’ etc.), zodat mensen dit gewenste gedrag ook daadwerkelijk gaan vertonen.
- Combinatie van bewegend en statisch beeld: door bewegend beeld (video) te combineren met een stilstaande tekst genereer je meer aandacht voor je campagne, dan wanneer je alleen kiest voor video óf een statisch beeld.
Een gepromoot bericht vergt in tegenstelling tot een organische Story een investering in advertentiebudget. In dit blog geeft @geert je meer inzicht in de advertentiekosten van Instagram Stories.