Februari 2025

Onze invloedrijke goeroes: influencers

Waarom volgen wij influencers? Hebben zij soms honing aan hun…? Nee. Althans, ik denk van niet. We volgen influencers op social media, omdat we ze interessant en inspirerend vinden. Ze hebben een groot aantal volgers en gebruiken hun platforms om informatie, aanbevelingen en inspiratie met ons te delen. Influencers zijn de nieuwe goeroes: Wat zij hebben, dat willen wij ook. 

Wat is influencer marketing?

Het is simpel: bedrijven werken samen met influencers om hun producten of diensten te promoten via social media. Vroeger gebruikten bedrijven vooral traditionele media om hun publiek te bereiken, maar tegenwoordig is het de influencer die een nieuwe stofzuiger aanbeveelt, simpelweg door te laten zien hoe makkelijk het apparaat in gebruik is of door ervaringen te delen.

Waarom werkt influencer marketing?

  1. Authenticiteit: Influencers nemen hun volgers mee in hun leven en delen ervaringen, hierdoor ontstaat een vertrouwensband. Wanneer een influencer een product aanraadt, voelt dat minder als reclame en meer als een persoonlijke aanbeveling.
  2. Sociale bewijskracht: Als een influencer zegt dat cola met augurkensap verrassend lekker is, dan rennen we massaal naar de winkel om augurkensap te kopen. Mensen zijn net schapen: geneigd om de mening en het gedrag van anderen te volgen. Vooral als die anderen populair of invloedrijk zijn, zoals bij influencers. 
  3. Gericht publiek: Kies je de juiste influencer, en je hebt de juiste doelgroep al te pakken. Influencers hebben vaak een niche-publiek dat geïnteresseerd is in specifieke onderwerpen zoals; beauty, fitness, technologie of lifestyle. Hierdoor kunnen merken heel gericht een bepaalde doelgroep aanspreken. Dat maakt influencer marketing zo efficiënt. 

Geloofwaardigheid is key

Bij influencer marketing gaat het niet alleen om het product, maar om het verhaal erachter. Een beauty-influencer zonder rijbewijs die een nieuwe auto aanprijst, is niet geloofwaardig. Mensen vertrouwen dat wat geloofwaardig is, en daarom is het belangrijk om de juiste influencer te kiezen voor jouw merk.

Dit is precies waar Sociaal Kapitaal in gelooft: een authentiek verhaal dat mensen raakt, bindt en activeert. Wanneer een merk authentiek en geloofwaardig is, ontstaat er een verbinding die verder gaat dan alleen product of dienst – het gaat om een merk waar ze bij willen horen. En hetzelfde geldt voor influencer marketing: geloofwaardigheid ontstaat wanneer de influencer zich écht kan verbinden met het merk en het verhaal dat je vertelt.

Verschillende soorten influencers

Influencers hoeven niet altijd mensen te zijn met veel volgers op social media. Soms gaat invloed veel verder dan het aantal volgers. Binnen kleinere communities kunnen sommige mensen veel invloedrijker zijn, simpelweg omdat anderen ze vertrouwen en naar ze luisteren. Dit kunnen bijvoorbeeld experts in een specifiek vakgebied zijn of mensen met wie ze een persoonlijke band hebben.

Deze “micro-influencers” hebben vaak zelfs meer impact dan de grote namen, omdat ze een sterke relatie hebben met hun volgers. Het draait dus niet alleen om het aantal volgers, maar om de echte invloed die iemand heeft op de community. Hoe sterker de vertrouwensband, hoe groter de invloed.

Aan de slag met influencer marketing

Hopelijk ben je er nu ook van overtuigd dat influencers geen honing aan hun foto’s of video’s hebben, maar invloed die we niet kunnen negeren. Ze zijn de nieuwe goeroes van deze tijd en de invloed die zij hebben kan niet langer worden onderschat. De grootste uitdaging bij influencer marketing is het vinden van een influencer die bij jouw merk past. Bij Sociaal Kapitaal helpen we jou bij het vinden van een influencer die past bij jouw merk en jouw boodschap op de juiste manier overbrengt naar het juiste publiek!

Meer weten?
Maak er werk van!