Pinterest is een visuele ontdekkings-machine
Pinterest is een écht inspiratieplatform. Gebruikers van dit platform, ook wel Pinners, zijn vaak erg gericht op zoek naar specifieke inspiratie. Pinterest is dan ook echt een visuele zoekmachine. In plaats van te communiceren met vrienden of familie zoals op de meeste sociale media, gebruiken mensen Pinterest meestal om ideeën, inspiratie en informatie te vinden over uiteenlopende onderwerpen. Vandaar dat Pinterest enorm interessant kan zijn om jouw marketingfunnel te vullen met nieuwe, potentiële klanten.
Pinners zijn constant aan het plannen. Het voorbereiden van cadeaus bij feestdagen, ideeën voor in de tuin, vakantie ideeën of ideeën voor speciale momenten zoals vader- en moederdag. 75% van de conversies die daar uiteindelijk uit voortkomen, gebeuren meer dan een week na de advertentie.
Begin op tijd!
Statistieken van Pinterest zelf, wijzen uit dat Pinners al vroeg op zoek gaan naar inspiratie. In het schema hieronder zie je hoe vroeg Pinners in 2022 al op zoek gingen naar inspiratie rondom feestdagen en actualiteiten. Bied jij producten, diensten of acties aan, gericht op de feestdagen? Begin in september al met het verspreiden van content op Pinterest. Bied je juist seizoensproducten aan voor de zomer? Begin in het voorjaar. Jouw doelgroep gaat namelijk al heel vroeg op zoek!
Adverteren op Pinterest
Ook bij Pinterest kun je verschillende doelstellingen hebben bij jouw advertenties. Zo kun je inzetten op de doelstellingen voor meer (naams)bekendheid, verkeer en conversie. Dit kun je bereiken door verschillende type ‘Pins’. Zo kun je kiezen voor standaard Pins, videoadvertenties, carrousels of bijvoorbeeld Shopping Pins. Bij Pinterest is het enorm belangrijk dat de Pins visueel aantrekkelijk, relevant en gericht zijn op actie.
Je kunt jouw advertenties op Pinterest specifiek richten op jouw doelgroep door budget in te zetten op trefwoorden, interesses, doelgroepen, vergelijkbare doelgroepen, websitebezoekers of een bestaande klantenlijst.
Jij Kan Dit Ook!
Zo, dat was een korte reis door de wereld van Pinterest adverteren. Is jouw bedrijf klaar voor een Pinterest avontuur, of heb je nog vragen over Pinterest Advertising? Ik help je graag mee met het creëren van effectieve Pinterest advertenties om jouw doelen te behalen! Neem vrijblijvend contact op.