Snapchat is niet meer weg te denken uit het huidige social media landschap, met name onder de jongeren. De laatste berichtgevingen in de media presenteren echter dat het niet zo goed gaat met de aantallen gebruikers, de aandelenkoers en het gebruik van het platform. Wat is de turbulente geschiedenis van het jonge bedrijf geweest? En wat moet je er mee als bedrijf? En wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
Snapchat, het verleden
Voor hen die onder een steen gelegen hebben: een korte introductie van Snapchat. Snapchat werd in 2011 uitgebracht door oprichters Bobby Murphy en Evan Spiegel, beiden op dat moment studerend aan Stanford (Californië). Dit medium is begonnen met een gesloten communicatievorm, waarbij personen elkaar foto’s konden sturen die maar enkele seconden zichtbaar waren. Er gaan veel geluiden op dat het medium groot is geworden door sexting, maar dat valt natuurlijk moeilijk hard te maken. De kortstondige eigenschappen van de app, de foto’s die maar tijdelijk zichtbaar zijn, bleken een enorme aantrekkingskracht te hebben onder met name jongeren.
Het medium groeide dermate hard dat eind 2012 er zo’n 20 miljoen (!) foto’s werden verstuurd via Snapchat. Niet voor niets kwam het bedrijf in het vizier van sociale veelvraat Facebook (dat ondertussen ook al Instagram en WhatsApp kocht). Een bod van maar liefst 3 miljard dollar (!) van Facebook was niet voldoende om de heren Murphy en Spiegel overstag te doen gaan. Of dit een juiste keuze is geweest, zal nog moeten blijken. In plaats van de overname van Facebook, besloot het bedrijf begin 2017 naar de beurs te gaan.
Snapchat, het heden
Het platform is ondertussen uitgegroeid tot een platform met meerdere functionaliteiten. Het versturen van foto’s kan natuurlijk nog steeds, maar de te kiezen ‘filters’ zijn eindeloos en het is mogelijk om ‘mijn verhaal te vertellen’. Deze ‘mijn verhaal’ functie is, in tegenstelling tot de gesloten communicatievorm, openbaar en wordt gedeeld met al je vrienden op Snapchat (of een selectie daarvan, als je dat wilt). Aan de hand van deze functie kun je meerdere updates plaatsen die samen één geheel volgen: ‘mijn verhaal’. Deze foto’s blijven 24 uur zichtbaar.
Het aantal gebruikers op Snapchat is niet mals. Als we ons beperken tot Nederland: bijna 2 miljoen gebruikers hebben een account, waarvan bijna 1 miljoen dagelijks actief zijn. Dat de doelgroep jong is, is algemeen bekend: maar liefst 67% van de gebruikers van het medium is jonger dan 19 jaar. (Bron: Newcom onderzoek). Over de hele wereld zijn er 166 miljoen personen die dagelijks actief zijn met Snapchat.
Deze aantallen zijn, vanzelfsprekend, interessant voor bedrijven. Zeker als je met een jonge doelgroep te maken hebt. De vluchtigheid van het medium, dat wat Snapchat aantrekkelijk maakt voor de jongeren, is direct de valkuil voor de bedrijven. Het is moeilijk om beleid te maken op Snapchat als je niet de mogelijkheid hebt om constant ‘in het moment’ te zitten. De ‘mijn verhaal functie’ maakt het gebruik voor bedrijven al iets aantrekkelijker, maar het gebruiksgemak van Snapchat voor bedrijven blijft nog ver achter bij Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en Twitter. Daarentegen, als je het als bedrijf voor elkaar krijgt om realtime te communiceren en je hebt een jonge doelgroep, dan is Snapchat uitermate geschikt voor jouw authentieke verhaal. Sinds kort is het bijvoorbeeld mogelijk om naast ‘mijn verhaal’ ook gebruik te maken van ‘ons verhaal’, waarbij je samen met je volgers een gezamenlijk verhaal kunt vertellen. Denk hier bijvoorbeeld aan een festival, waar bezoekers van je festival ook posts delen van hun ervaringen.
Snapchat, de toekomst
Het afwijzen van het bod van Facebook kan Snapchat wellicht duur komen te staan. De eigenzinnigheid van Snapchat valt te waarderen, maar de macht van Facebook mag niet onderschat worden. Eén voor één rolt Facebook namelijk de functionaliteiten van Snapchat uit over Facebook, Instagram en/of WhatsApp. ‘Mijn Verhaal’? Kun je tegenwoordig ook gebruiken op Instagram (in de vorm van ‘Instagram Stories’) en op Facebook en wordt nu al meer gebruikt op Instagram dan op Snapchat. De vele filters, van een konijnenhoofd tot een fictieve zonnebril op je hoofd? Die zijn tegenwoordig ook te vinden op Facebook en op Instagram. Zelfs op WhatsApp kun je tegenwoordig je status delen met foto’s en video’s, welke na 24 uur verdwijnen. Ofwel: Facebook is op alle mogelijke manieren Snapchat in de hoek aan het duwen. Met succes.
De groei van Snapchat stagneert flink. Snapchat maakt gigantische verliezen en de beurswaarde van Snapchat is, mede door de stagnatie in de groei, flink gedaald. De potentiële waarde van Snapchat is, gezien de enorme gebruikersaantallen, enorm, maar er zal naar verloop van tijd geld verdiend moeten worden. Al is het maar om de aandeelhouders gelukkig te houden.
Het valt niet mee om een voorspelling los te laten op Snapchat, maar ik ga me er toch aan wagen. Uiteindelijk verwacht ik dat het platform niet kan opboksen tegen de kracht van Facebook en al haar gelieerde bedrijven. Dit betekent automatisch dat mijn advies voor veel bedrijven zou zijn: zet niet te hard in op Snapchat, behalve als je voldoet aan bovengenoemde aspecten.