Dagelijks ondersteunen wij onze klanten op het gebied van social media en contentmarketing. Daarbij hanteren wij een vast stramien van denken, creëren, delen en analyseren: een proces dat we blijven herhalen omdat de wereld om je heen niet hetzelfde blijft. De markt verandert, beschikbare tools veranderen én de wensen, behoeften en het gedrag van je doelgroep veranderen. Voordat we toe zijn aan het creëren en delen van content is het dan ook van groot belang om een strategie te ontwikkelen die aansluit bij jouw organisatie, doelgroep, boodschap en product of dienst.
Het gouden ei: sorry not sorry
De komende maanden neem ik je mee in de wereld van social media en contentmarketing en deel ik graag enkele tactieken en best practices die onderdeel uit kunnen maken van een vlijmscherpe strategie voor jouw bedrijf of organisatie.
Een gouden ei kan ik je niet aanbieden, omdat deze niet bestaat (al zullen vele ‘online marketeers’ zo nu en dan beweren van wel). Ieder bedrijf is namelijk anders. Er werken mensen met verschillende kwaliteiten en producten of diensten zijn net even anders dan die van concurrenten. Daarnaast is de boodschap van een bedrijf (als het goed is) authentiek. Voor een goede strategie starten we dan ook altijd met het opstellen van een Golden Circle, naar het bekende model van Simon Sinek. Met dit model achterhalen we het ‘waarom’ van jouw organisatie. Daarnaast identificeren we buyer personas en brengen we de reis van je klant in kaart. Pas dan zijn wij in staat om naar een doeltreffende strategie op zoek te gaan om de beoogde doelstellingen te realiseren.
Het opstellen van een effectieve marketingstrategie start met een aantal belangrijke voorbereidingen.
Social media tactieken
Iedere strategie die wij ontwikkelen bestaat uit een of meerdere tactieken. De aankomende maanden duik ik dieper in enkele waardevolle tactieken, welke ik zal delen op onze website, de zakelijke social media kanalen van Sociaal Kapitaal, alsook op mijn privé kanalen. Een mooi voorbeeld van inbound marketing en thought leadership. Twee tactieken die net als influencer marketing al eerder uitvoerig door ons zijn uiteengezet. Zeker de moeite om nog eens rustig terug te lezen.
Een drietal tactieken die we niet eerder met je deelden, welke ik de komende maanden nader toe zal lichten en zal voorzien van enkele praktische voorbeelden:
- Organic growth: het stimuleren van mond-tot-mond reclame door te leunen op ambassadeurs met als doel op organische wijze te groeien.
- Sprint campaigning: in korte tijd een groot bereik en een hoge mate van betrokkenheid en/of verkeer naar je website of een specifieke landingspagina realiseren door het inzetten van social media advertenties.
- Funnel advertising: het gericht inzetten van social media advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn, waarbij de kandidaat- of klantreis en een lange termijn strategie centraal staat.
Meteen aan de slag
Heb je geen zin of geen tijd om op publicatie van bovenstaande artikelen te wachten en wil je zo snel mogelijk aan de slag? Neem dan vooral contact met ons op. Ook in tijden van corona voegen wij waarde toe aan bedrijven door ze te voorzien van de gewenste ondersteuning (uiteraard op gepaste fysieke afstand).