Juni 2023

Story Brand: hét model voor een overtuigend merkverhaal

Mensen luisteren van nature graag naar verhalen. Een verhaal met een duidelijk begin en eind. Een verhaal waarin de lezer zich kan identificeren met de personages. Een verhaal dat aandacht blijft vragen. Mensen en hun verhalen: ze zijn er dol op.

Een goed verhaal rolt lekker van de tong en verspreidt zich makkelijk van mond-tot-mond. Ofwel: een ideale marketingtool. Vandaag de dag zijn steeds meer organisaties zich bewust van de kracht van storytelling.  Met de immer toenemende stroom aan media- en contentconsumptie, worden merken uitgedaagd om hun verhaal te blijven delen met de buitenwereld.

Maar hoe zorg je er als merk voor dat jouw verhaal de juiste personen aanspreekt? En hoe zorg je ervoor dat het hen aanzet tot actie?

“Building a Story Brand”

In 2017 schreef Donald Miller het boek “Building a story brand”, waarin het StoryBrand Framework centraal staat om tot een overtuigend en krachtig merkverhaal te komen. Het praktische model wordt alom geprezen en ontleent zijn bestaansrecht aan de filmwereld. Het idee van Miller: waarom een nieuw model bedenken als in Hollywood dag in dag uit succesvolle blockbusters worden gecreëerd met een en hetzelfde format? Waarom een recept verzinnen voor het opstellen van een goed verhaal, terwijl Netflix ervoor zorgt dat mensen iedere avond op het puntje van hun stoel zitten? Als we als bedrijven eens kritisch naar deze vorm van storytelling kijken, dan kunnen we daar wellicht iets van leren. Zo ontstond zijn StoryBrand Framework.

Het StoryBrand Framework

Het model van Miller bestaat uit zeven opeenvolgende stappen, gebaseerd op de stappen die scenarioschrijvers zetten bij het creëren van filmscripts. Parallel aan deze stappen stelt hij telkens een essentieel marketingprincipe centraal.

 

Een hoofdpersoon (stap 1)

Ieder goed verhaal start met de introductie van een hoofdpersoon: de held. Maar wie is deze held? Miller is hier heel duidelijk in:

“De klant is de held, niet jouw merk.”

Wat willen jouw klanten in relatie tot jouw product of dienst? Dat is de belangrijkste vraag die je als merk jezelf dient te stellen om te zorgen dat je de aandacht grijpt van jouw doelgroep.

Heeft een probleem (stap 2)

“Bedrijven richten zich vaak op het verkopen van oplossingen gericht op externe problemen, maar klanten kopen oplossingen voor interne problemen” (Miller).

In ieder goed verhaal wordt een situatie rondom de hoofdpersoon geschetst. Hij of zij leeft haar vredige, stabiele leven, welke plots wordt ontwricht. Gedurende het verhaal zal de hoofdpersoon er alles aan doen om terug te keren naar het fijne leven voor deze onaangename wending.

Welk probleem wil de hoofdpersoon oplossen? En wie of wat veroorzaakt het probleem (‘de schurk’)? Dit zijn de vragen die je als merk ook dient te beantwoorden. Ga op zoek naar hét probleem van je doelgroep.

En ontmoet een gids (stap 3)

Hoe positioneer je jouw bedrijf als ideale gids voor het oplossen van het probleem van de klant?

“Klanten zijn niet op zoek naar een tweede held, ze zijn op zoek naar een gids” (Miller).

Een goede gids beschikt volgens Miller in hoge mate over een tweetal eigenschappen: empathie en autoriteit. Welke korte verklaring kun je geven waaruit empathie en begrip voor de hoofdpersoon blijkt? En hoe kun je laten zien dat je in staat bent om de problemen van je klant op te lossen?

Die hem of haar een plan geeft (stap 4)

Welke simpele stappen moet een klant zetten om zaken met je te doen? Met welke stappen lossen we de problemen van een klant op? Een tweetal vragen waar jij als merk concreet en duidelijk dient te zijn richting jouw doelgroep.

“Klanten vertrouwen een gids met een plan”, aldus Donald Miller.

En hem of haar oproept tot actie (stap 5)

“Klanten gaan niet over tot actie, tenzij ze worden uitgedaagd om actie te ondernemen.”

Iedere marketeer zal beamen dat de call-to-action een van de belangrijkste elementen is van een effectieve marketingboodschap. Echter wordt de call-to-action bij het creëren van middelen en content vaak vergeten. Welke actie(s) dient de ontvanger van jouw verhaal te ondernemen?

Dat mislukking voorkomt (stap 6)

Spanning in een goed verhaal ontstaat wanneer tot het einde meerdere uitkomsten mogelijk zijn: mislukking of succes. Weet de hoofdpersoon met behulp van de gids te slagen en problemen te overwinnen? Of slaat de hoofdpersoon het advies en de geboden hulp van de gids in de wind, waardoor hij of zij zal falen?

“Ieder mens probeert een tragisch einde te voorkomen”.

Volgens Miller is er geen krachtigere emotie dan angst. Het inbrengen van een doemscenario zorgt bij vele films dan ook dat kijkers tot op het einde op het puntje van hun stoel blijven zitten.

En eindigt in succes! (stap 7)

Hoe helpt jouw merk klanten hun probleem te overwinnen en succesvol te zijn? Welke positieve veranderingen zullen jouw klanten ervaren wanneer ze jouw product of dienst gaan gebruiken?

Miller: “Neem nooit aan dat mensen begrijpen hoe jouw merk het leven van de klant kan veranderen. Vertel het ze!”

Jouw merkverhaal, ons fundament

Overtuigd van bovenstaand model? Of wil je hier graag meer over weten? Wij helpen bedrijven de belangrijkste informatie op te halen, bovenstaande vragen te beantwoorden en een geweldig overtuigend en effectief merkverhaal neer te zetten. Een fundament voor alle communicatie, intern en extern, én doelgerichte marketing om jouw doelgroep te raken, te binden en te activeren.

Meer weten?
Maak er werk van!