april 2019

TikTok: tijd voor talent

TikTok is een nieuw online videoplatform, bij sommigen wellicht voorheen bekend als Musical.ly. Waar Musical.ly met name gericht was op lip sync (het playbacken van teksten of liedjes), daar is TikTok een uitgebreider platform waarbij er ook ruimte is voor dans, acteren en vloggen. Eigenlijk zijn alle uitingen van creativiteit welkom.

Wat is TikTok?

In een samenleving waar de focus steeds meer ligt op bewegend beeld is een app als TikTok bijzonder interessant. De snelle ontwikkeling van het 4G-netwerk biedt de mogelijkheid om in grote mate video’s te produceren, te delen en te bekijken. TikTok speelt daar handig op in. Vooral onder Generatie Z is de app populair: van de ruim 760 miljoen gebruikers is maar liefst 80% tussen de 6 en 18 jaar!

TikTok biedt gebruikers een platform om hun creativiteit te uiten. Op vele uiteenlopende manieren laten de gebruikers aan hun volgers zien hoe ze zo creatief mogelijk kunnen dansen, playbacken, acteren en dat op een zo origineel mogelijke manier kunnen editen. Door middel van hartjes wordt waardering voor een video (van maximaal 15 seconden) geuit; de populaire TikTokkers hebben vaak (tientallen) miljoenen hartjes op hun profielen.

Bij het openen van de app heb je keuze uit twee soorten feed: enerzijds ‘volgend’, waar je, zoals de benaming al suggereert, video’s ziet van mensen die je volgt en anderzijds de ‘voor jou’-feed, waarin populaire video’s van andere creators voorbij komen. Door middel van scrollen komen de verticale, full screen video’s voorbij op je feed.

TikTok: succesvolle ‘Share a Coke’ campagne van Coca-Cola en influencers @lisaandlena

Adverteren op TikTok

Op zakelijk gebied is TikTok interessant omdat het, net als bij andere grote social media platformen, een geschikt kanaal is om mee te adverteren. Adverteren kan op de volgende drie manieren:

  • Bereik genereren;
  • Samenwerken met influencers;
  • Een challenge starten door een hashtag te claimen.

Door als adverteerder bereik te kopen, kun je met je product of dienst in ‘uitgelichte video’s’ terecht komen. Deze optie kennen we ook al van andere apps als Facebook en Instagram. Ook het samenwerken met influencers is een bekende techniek om je merk op de kaart te zetten via social media.

Een platform om in de gaten te houden is Creator Network, een organisatie die influencers begeleidt en aan merken toewijst.

Ook interessant om te vermelden is dat TikTok wat ‘eerlijker’ werkt dan Facebook of Instagram. De app maakt het namelijk onmogelijk om gebruik te maken van gekochte likes en volgers. Doordat een automatische koppeling met andere partijen ontbreekt, kunnen partijen geen nepaccounts aanmaken. Ook wordt er door TikTok op gelet dat alleen video’s die serieuze potentie laten zien viraal gaan. Op die manier wordt talent ook écht beloond.

Met name de derde optie is interessant om even bij stil te staan, want deze manier van adverteren hebben we nog niet eerder gezien. Een bedrijf koopt een hashtag en koppelt die aan een challenge waar de gebruikers aan deel kunnen nemen. Zo was Coca Cola met hun online campagne #shareacoke een van de pioniers op het gebied adverteren met een ‘hashtag challenge’. Ze bliezen hun al langer lopende campagne een nieuw leven in door kleine stukjes lyrics te plaatsen op hun verpakkingen en Musers (inmiddels TikTokkers genoemd) op te roepen een video te maken met het liedje dat op hun verpakking stond.

One to watch?

De cijfers liegen er niet om: TikTok groeit. En hoe?! Waar de app een halfjaar geleden nog 4 miljoen actieve gebruikers in Nederland en België had, zijn dat er inmiddels alweer 4,5 miljoen. Ook steeds meer wereldsterren als Khloé Kardashian en Martin Garrix gebruiken dit medium en dat zorgt ervoor dat deze groei blijft doorzetten. Hoe je het ook went of keert: de jeugd heeft de toekomst. En laten die nou net dé grootgebruikers van TikTok zijn. Hoewel een groot deel van de gebruikers jonger dan 18 jaar is, zien we enigszins een verschuiving naar een breder publiek.

TikTok voor bedrijven

Met name de creatieve bedrijven kunnen de app inzetten om bijvoorbeeld jong talent te ontdekken. Zangers en zangeressen, acteurs en actrices maar ook fanatiekelingen op het gebied van editing kunnen hun kunsten via dit medium tentoonstellen. Waar jongeren vroeger naar de Musical Academie of naar een school voor grafische vormgeving gingen, biedt TikTok deze doelgroep nu een platform om hun talent te uiten. Als jij als merk of bedrijf voornamelijk een jonge doelgroep hebt, kan adverteren via TikTok zeker rendabel zijn.

Ook wij zijn nog nieuw op de ‘TikTok-markt’, maar denk jij mogelijkheden te zien voor jou bedrijf om TikTok zakelijk te gebruiken, schroom dan niet om contact met ons op te nemen om samen de mogelijkheden te verkennen. Deze app is er zeker een om in de gaten te houden!


 

Meer weten?
Maak er werk van!