Maart 2023

Verbeter jouw employer branding met deze vier stappen!

Mijn eerste antwoord op de vraag wanneer je jouw werkgeversverhaal toepast? Altijd! Het werkgeversverhaal vormt namelijk de basis voor alle communicatie omtrent het werven van nieuwe medewerkers maar ook het behouden van huidige medewerkers. Heeft jouw organisatie nog geen werkgeversverhaal? Lees dan vooral eerst ons vorige blog om te ontdekken hoe jij een werkgeversverhaal kunt opstellen en wat hierbij belangrijk is. We nemen je daarin stap voor stap mee in het creëren van de belangrijkste pijlers voor een krachtig werkgeversverhaal.

Dus, werkgeversverhaal: check? Dan gaan we nu door met de volgende stappen. Ik geef je een aantal handvaten, over hoe jij jouw werkgeversverhaal kunt toepassen in jouw organisatie.

1. De rode draad in jouw communicatie

Geen zorgen: je hoeft je werkgeversverhaal echt niet woord voor woord uit je hoofd te gaan leren. Zorg er wel voor dat je het altijd bij de hand hebt of kunt pakken, zodat je kunt controleren of datgene wat je op dat moment schrijft, overeenkomt met jouw werkgeversverhaal. Het werkgeversverhaal biedt richting voor alle communicatie die je als werkgever doet. Dit betekent niet dat je het letterlijk overal moet overnemen. Wel is het belangrijk om de verschillende onderdelen die op verschillende momenten van belang zijn, te benadrukken.

2. Leg alle contactmomenten met jouw doelgroep vast

Er zijn veel verschillende soorten contactmomenten tussen jouw organisatie en je doelgroep, die via uiteenlopende ‘kanalen’ interacties met elkaar teweegbrengen. Denk bijvoorbeeld aan traditionele media en marketing (TV, flyers, radio, etc.), online marketing (social media, advertenties, banners, etc.) en de website van jouw organisatie. Het vastleggen van al deze verschillende contactmomenten geeft jou inzicht in de behoeften en interesses van jouw doelgroep en helpt je om het juiste onderdeel van jouw werkgeversverhaal terug te laten komen op het juiste moment. We nemen een potentiële nieuwe werknemer als voorbeeld:

  • Introductie vacature op socials
  • Introductie vacature via billboards/ abri’s,
  • Herhaling vacature op socials
  • Introductie bedrijf op socials
  • Bekijken vacature op website
  • Herhaling vacature op website
  • Reageren op vacature per mail
  • Gesprek op locatie bedrijf

Al deze momenten, on- en offline, dragen bij aan de reis die jouw potentiële werknemer maakt op weg naar het tekenen van een contract. Denk na over wat op welk moment belangrijk is om te vertellen en hoe je de aandacht van je potentiële werknemer trekt. Het is bijvoorbeeld niet nodig om bij een eerste kennismaking alle arbeidsvoorwaarden op te sommen. Probeer in plaats daarvan juist de potentiële werknemer te motiveren om verder te lezen, door te bedenken wat hen op dit moment aantrekt. Is de interesse gewekt? Dan kun je op een later moment in het proces meer informatie geven over de ‘standaard’ arbeidsvoorwaarden.

3. Zorg voor naamsbekendheid

Het is van essentieel belang dat jouw werkgeversverhaal consistent wordt doorgevoerd in alle communicatie en op alle contactmomenten met je doelgroep. Zo zorg je er namelijk voor dat jouw potentiële werknemers niet voor verrassingen komen te staan. Elk contactmoment moet jouw werkgeversverhaal ademen. Alles wat je doet en zegt, draagt bij aan de lading van jouw verhaal. Draai hier echter niet in door. Zorg ervoor dat jouw verhaal écht en oprecht is. Juist dan zullen de medewerkers binnen jouw bedrijf sneller bijdragen aan het uitdragen van dit verhaal.

4. Ben uniek!

Weer een dertien-in-een-dozijn vacature op je social feed? Dan is de kans groot dat je vrolijk verder scrolt, zonder dat je het bericht bewust hebt opgenomen. Zorg daarom dat jouw tekst een ware scrol-stopper wordt. De standaard arbeidsvoorwaarden in jouw branche kent je doelgroep ondertussen wel. Vertel iets wat nieuw is voor de lezer, iets wat de doelgroep verbaast. Ken je die ene vacature voor een designer? De afbeelding hier beneden laat zien dat ze bij dit bedrijf dringend een nieuwe ontwerper nodig hadden…

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een duidelijker beeld hebt gekregen van hoe je jouw werkgeversverhaal kunt gebruiken in jouw communicatie. Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen!

 

Meer weten?
Maak er werk van!