Vanuit het zonnige Valencia heb ik dagelijks contact met mijn collega’s via Slack en Google Meet. Dankzij de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het mogelijk wat ik nu kan en mag doen: locatie-onafhankelijk werken! Toen ik er even bij stil stond, besefte ik dat deze vorm van werken eigenlijk heel bijzonder is. Wie had 20 jaar geleden nou gedacht dat het in 2023 de normaalste zaak van de wereld zou zijn om via een online platform samen te werken met mensen verspreid over de hele wereld?
De metaverse: wat is het en wat gaat het betekenen voor jou en jouw bedrijf?
Deze rappe ontwikkelingen uit het verleden gaan vandaag de dag nog vele malen sneller. So what’s next? Er vinden momenteel veel ontwikkelingen plaats op het gebied van de metaverse. Er zijn verschillende bedrijven die met deze technologie bezig zijn, waaronder Microsoft, Google, Facebook en Apple. Maar wat is de metaverse nou precies? Wat kunnen we ermee en moeten we er wat mee? Ik neem je er alvast kort in mee.
Wat is de metaverse?
De metaverse is een term voor de gedeelde virtuele ruimte die wordt gecreëerd door het naar elkaar toegroeien van augmented reality (AR), virtual reality (VR) en andere opkomende technologieën. Het wordt een volledig meeslepende digitale wereld waarin mensen met elkaar en met digitale objecten kunnen communiceren alsof ze zich in de fysieke wereld bevinden. De term bestaat al een tijdje, maar kreeg afgelopen jaar een boost toen Mark Zuckerberg moederbedrijf Facebook heeft omgedoopt tot Meta.
Vooralsnog is de metaverse nog steeds in volle ontwikkeling. Het heeft zich al stevig gevestigd in de gaming-industrie en begint ook steeds interessanter te worden voor het professionele en privé-leven. In welke richting het exact gaat, is nog niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat er zich een nieuwe economie ontwikkelt met vele mogelijkheden.
Zo zijn de megabedrijven en -merken al een tijdje actief in de metaverse en hebben er al miljarden in geïnvesteerd. Inmiddels ontstaan er talloze start-ups en beginnen vele bedrijven ook geïnteresseerd te raken in de mogelijkheden die de metaverse hen kan bieden.
Wat zijn dan die kansen in de metaverse voor bedrijven?
“Go where your audience goes.” Een marketingregel die al jaren geldt en nog steeds een van de fundamenten blijft voor bedrijven en merken. Inmiddels zijn er al verschillende onderzoeken gedaan naar wie de primaire gebruikers van de metaverse zijn. Gen-Z is met 60% de grootste groep. Dat komt met name omdat zij in de digitale omgeving zijn opgegroeid. Deze generatie is de klant van de toekomst, dus het zal enorm belangrijk worden om aanwezig te zijn waar zij zich bevinden: in de metaverse!
Eén van de kansen is het virtueel shoppen. Door het bouwen van virtuele winkels kunnen consumenten virtuele producten bekijken én zelfs kopen. Een nieuwe stap in het ontwikkelen van een ervaring. Deze stap leidt tot interactie en engagement. Hierbij kan de consument worden voorzien van interactieve elementen, zodat je producten kunt testen, waarna je de mogelijkheid krijgt om deze te bestellen. Ook is het mogelijk om het product te promoten via een virtueel event.
Ook op het gebied van employer branding gaan er interessante ontwikkelingen plaatsvinden. De metaverse helpt bedrijven om virtueel met medewerkers, klanten en anderen te netwerken, waardoor een bedrijf meer interactie en verbinding kan creëren. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld ook virtuele netwerkbijeenkomsten organiseren en virtuele leer- en ontwikkelingsprogramma’s aan te bieden. Daarnaast is de metaverse een geweldige manier om de menselijke kant van de organisatie te laten zien. Zo kun je bijvoorbeeld medewerkers of collega’s vragen om hun verhalen op een persoonlijke manier te delen of zelfs meteen met kandidaten in contact te laten treden. Dit gaat bedrijven helpen om hun employer branding te versterken. Het is bijvoorbeeld al enorm interessant voor locatie-onafhankelijke werkers, zoals ik.
Aan de slag in de metaverse, denk jij er al over na?
Misschien denk je dat al deze ontwikkelingen op dit moment nog een ver-van-mijn-bed-show zijn voor jou en jouw bedrijf. Toch zou ik zeker alvast eens nadenken over wat deze enorme ontwikkeling kan gaan betekenen in jouw omgeving. Blijf de ontwikkelingen volgen, en wees voorbereid op de veranderingen die ze met zich mee kunnen gaan brengen.
Ben je net zo geïnteresseerd in de ontwikkelingen rondom de metaverse als ik? Blijf ons dan volgen op de sociale media of kom in contact met mij om er eens over te sparren!