Steeds minder jongeren weten de weg naar de bibliotheek, of zelfs een boek, te vinden. Een ietwat stoffig en ouderwets imago dat aan ‘een bieb’ kan kleven, helpt opdrachtgever BiblioNu dan ook niet om deze doelgroep te bereiken. Samen met BiblioNu en enkele lokale influencers (docenten en scholieren) sloegen we de handen ineen om tot een campagne te komen waar niemand in de regio omheen kon.
Het échte verhaal centraal
“De bieb? Huh… wat is dat?” Met de #jouwverhaal campagne van BiblioNu creëerden we bewustwording onder jongeren in de gemeenten Venray en Horst aan de Maas. Door in te zetten op een concept waarin authentieke content (in tekst, beeld én geluid) en populaire docenten en leerlingen uit de omgeving centraal staan, ontwikkelden we een crossmediale campagne die gedragen werd door de jongeren zelf en leunde op de bekendheid van lokale, bekende gezichten. Daarbij schuwden we het niet om het echte verhaal te laten zien en horen: de betreffende leerlingen als docenten kwamen niet of nauwelijks in de bibliotheek. Door het voor velen eerste bezoek en hun reacties daarvan vast te leggen, ontstond een beeld dat enerzijds recht doet aan het echte verhaal en anderzijds goed gebruik maakt van goed presterende, authentieke content op social media.
@biblionu Huh… de bieb? Wat is dat? 🤯#biblionu #bibliotheek #jouwverhaal #booktok #fyp #gratislenen #boetevrijlenen ♬ Marketing Businness - ZydSounds
Van TikTok ads tot een abricampagne
Met doelgerichte online video-advertenties en opvallende offline promoties (van abri tot boekenlegger), brachten we de volgende belangrijke boodschap onder de aandacht: jongeren kunnen tot hun 18e gratis en boetevrij lenen. Om de jonge doelgroepen te bereiken werd niet enkel Facebook en Instagram ingezet. Met name TikTok en Snapchat zijn tegenwoordig niet meer weg te denken bij deze doelgroep en onze campagne was hier dan ook drie maanden lang te bewonderen.
Voor deze campagne werd zo’n beetje het halve team van Sociaal Kapitaal ingevlogen: van merkstrategen tot social media specialisten, van foto- en videografen tot onze advertentie-experts. En dat leverde niet alleen hele opvallende plaatjes, social media posts en drukwerk op. Op scholen konden scholieren niet om de campagne heen en waren de uitgelichte leerlingen, docenten en de bibliotheek het gesprek van de maand!