Voor Dynamiek Scholengroep ontwikkelden en verspreidden we, in samenwerking met MarketingMakkers en Angy Photodesign, een creatieve en doeltreffende wervingscampagne ten behoeve van het werven van directeuren. In deze case lees je hoe we te werk gaan, wat de resultaten van onze werkzaamheden zijn én wat de klant vond van onze samenwerking!
De uitdaging
Begin april kregen we een telefoontje van Ellen, HR Manager van Dynamiek Scholengroep. Een eerste schets van de uitdaging werd overlegd over de telefoon: ‘We zijn op korte termijn op zoek naar meerdere directeuren voor verschillende basisscholen. Maar we willen anders dan anders werven. We zijn op zoek naar directeuren die het verschil willen maken, directeuren die een revolutie willen creëren. Daarom zijn we op zoek naar een bureau dat ons kan helpen, zowel in het creëren als in de verspreiding van de boodschap!’
Een situatie die we voor andere bedrijven ook voorgelegd kregen. Zo creëerden en verspreidden we bijvoorbeeld ook al creatieve en doeltreffende wervingscampagnes voor Van Leendert, Elektro van Berlo, Versleijen Oirlo, Mush Comb en Taxi Geerets. Ofwel: een uitdaging die we graag aangaan!
Onze aanpak
Creatieve wervingscampagnes worden nagenoeg altijd in samenwerking met MarketingMakkers ontwikkeld. Hierbij heeft MarketingMakkers een focus op creativiteit en boodschap en focust Sociaal Kapitaal zich op de verspreiding. In de praktijk versterken beide bedrijven elkaar in beide facetten. De uitgangspositie van onze wervingscampagnes is altijd tweeledig: enerzijds willen we (vanzelfsprekend) sollicitanten werven voor een specifieke functie; anderzijds willen we het betreffende bedrijf krachtig op de kaart zetten als aantrekkelijke werkgever.
De algemene aanpak van een wervingscampagne in vogelvlucht:
- Een eerste, oriënterende gesprek om de situatie goed door te nemen. Denk hierbij aan de positionering van een organisatie, de strekking van een vacature, de bepaling van de doelgroep en het bespreken van alle mogelijkheden.
- MarketingMakkers ontwikkelt in samenwerking met Sociaal Kapitaal drie verschillende concepten, drie verschillende uitgangsposities. In overleg met de opdrachtgever bepalen we de beste optie en die werken we vervolgens uit in concrete concepten. Denk hierbij aan een combinatie van beeldmateriaal, teksten voor de website, teksten voor de sociale pagina’s en teksten voor interne communicatie.
- Op basis van het gekozen concept wordt bepaald of er een professionele fotograaf nodig is. In het gekozen concept wilden we huidige directeuren centraal stellen in de campagne. Met dank aan de flexibiliteit van Angy Photodesign kon de fotoshoot op dezelfde dag nog plaatsvinden!
- Nadat het concept is ontwikkeld is deze klaar voor verspreiding. Sociaal Kapitaal verspreidt de content in verschillende varianten onder de bepaalde doelgroepen. Gedurende de periode dat de advertenties worden verspreid, worden deze constant gemonitord en geoptimaliseerd. Tevens werd ervoor gekozen om de vacature ook in de Volkskrant te plaatsen. Belangrijk om te melden: wij achten het essentieel dat een vacature ook intern wordt gedragen en wordt verspreid door de medewerkers. Daarom denken we ook altijd mee over de interne communicatie.
Het concept
Zoals aangegeven creëren we het definitieve concept altijd in verschillende uitgangsposities, zodat we kunnen testen welke boodschap en welke content het beste aansluit bij welke doelgroep. De uitgangspositie van het gekozen concept was als volgt: huidige directeuren centraal stellen in een campagne waarbij duidelijk wordt dat er geen standaard directeuren gezocht worden. Nee, Dynamiek Scholengroep is op zoek naar ‘Onderwijsvernieuwers met lef’. Of ‘Mensen die écht impact willen maken’. Uiteindelijk zijn er 8 varianten van de campagne verspreid onder verschillende doelgroepen.
De resultaten
De resultaten liegen er niet om. De allerbelangrijkste statistiek: in een krappe arbeidsmarkt hebben meer dan 30 kandidaten zich gemeld voor de verschillende posities! Deze kandidaten gaven unaniem aan getriggerd te zijn door de boodschap via Facebook en/of LinkedIn!
De resultaten in vogelvlucht:
- Meer dan 30 relevante sollicitaties;
- Facebook: een betaald bereik met meer dan 45.000 bereikte personen; meer dan 105.000 weergaven; meer dan 1400 personen die op de link geklikt hebben; meer dan 3000 personen die betrokkenheid hebben getoond met de advertenties voor een totaalbudget van €750,-.
- Facebook: een organisch, gratis bereik van meer dan 35.000 (!) bereikte personen.
- LinkedIn: een betaald bereik met meerdan 4600 weergaven en 70 klikken naar de website, voor een totaalbudget van €100,-.
- LinkedIn: een organisch, gratis bereik van meer dan 15.000 (!) bereikte personen.
- De vacature is ook geplaatst in de Volkskrant met een oplage van 750.000 personen. Desalniettemin bleek uit de Google Analytics én uit de reacties van de sollicitanten dat de content op de sociale pagina’s veel meer traffic hebben gegenereerd naar de website dan de VolkskrantAdvertentie.
Karen Joppen (Dynamiek Scholengroep) over de samenwerking met Sociaal Kapitaal: