Giel Beelen behoeft natuurlijk geen introductie, maar misschien weet je nog niet dat hij naast radio, ook indrukwekkende nationale én internationale podcasts maakt. Eind 2019 kwamen we in contact met Giel Beelen. Na enkele interessante gesprekken bleek Giel ondersteuning te kunnen gebruiken bij het verspreiden van de podcast “Can You Feel It – The Dutch history of House music”. Zoals je wellicht al vermoedde, gaat deze podcast over de gigantische Nederlandse invloed op de wereldwijde housescene.

Alle bekende giganten (zoals hieronder vermeld) komen langs in de podcast: tijd om het aantal ‘listens’ ook gigantisch te maken!

Gericht adverteren met video

Na het in kaart brengen van de doelstellingen en de doelgroepen zijn we aan de slag gegaan met het opstellen van een strakke planning voor het gericht wegzetten van social media-advertenties. Hierin adviseerden we om te starten met kleine budgetten en korte looptijden, zodat op efficiënte wijze kon worden achterhaald welke contentvorm en advertentieset het beste presteert. Het doel? Zoveel mogelijk mensen doorsturen naar een van de streaming platformen.

In samenwerking met Robin Vonken, eveneens actief bij Veronica, stelden we de content samen. Dit resulteerde in strakke, activerende video’s met een bondige tekst die de nieuwsgierigheid van de doelgroep moest triggeren

 

DJ’s en doelgroepen

In iedere podcast-aflevering staat één grote Nederlandse DJ centraal. Armin van Buuren, Paul Elstak, Fedde le Grand, Don Diablo, you name it: alle dance giganten komen in de podcast aan bod. Voor een zo’n optimaal mogelijk resultaat werden de doelgroepen gesegmenteerd en gekoppeld aan de desbetreffende DJ. Zo werd de advertentie rondom de podcast aflevering met Ferry Corsten specifiek gericht op zijn fans. De podcast is volledig Engelstalig wat ervoor zorgt dat hij wereldwijd gestreamd kan worden. De Nederlands invloed op housemuziek reikt natuurlijk veel verder dan ons kikkerlandje.

De social ads

Om snel en efficiënt tot de best presterende advertentieset en -vorm te komen, werd allereerst de podcast van Armin van Buuren gepromoot. Met behulp van A/B-testen konden we de prestaties van verschillende advertentievormen met elkaar vergelijken. Zo presteerde de advertentie in de vorm van een video tot drie keer meer dan de carrouselvorm (€0,08 per link klik versus €0,23 per link klik). Een mooie uitkomst waarop werd verder geborduurd.

 

Behaalde resultaten

Waar de eerste resultaten al erg goed waren, werden deze per advertentieronde beteren beter. De volledige campagne bestond uit tien advertenties, onderverdeeld in tig advertentiesets. Het hoogtepunt lag bij de advertentie rondom de podcast van Laidback Luke, die voor een bedrag van €100,- meer dan 280.000 keer werd weergegeven, 102.432 unieke personen in de doelgroep bereikte en maar liefst 9.186 klikken naar een van de streamingdiensten opleverde (een CPC van €0,01)!

Gedurende de hele campagne genereerden we 1.610.116 weergaven van de advertenties. Met de advertenties op social media hebben we maar liefst 346.176 unieke personen bereikt, waarvan 27.264 personen ook nog eens door klikten naar een van de streamingdiensten zoals Spotify.

En wat vindt Giel van onze samenwerking?

Dus ik zeg: Sociaal Kapitaal, bedankt.

Meer weten?
Maak er werk van!