Als razende reporter trok Nina door de Gemeente Venray om milieubewuste inwoners in the picture te zetten. Ontdek meer!
De Groene Strijders
Mensen die de wereld een stukje duurzamer, groener en mooier willen maken; ze vormen een inspiratie voor ons en daarom moeten hun verhalen worden verteld. De Gemeente Venray was op zoek naar een manier om deze ‘Groene Strijders’ een podium te bieden. Na het eerste gesprek over dit geweldige initiatief bleek het een goede match en zijn we de samenwerking aangegaan. Onze essentiële rol in dit project: deze duurzame daden vastleggen door middel van krachtige storytelling in tekst en beeld. Het resultaat: een uniek project met resultaten die de verwachtingen dubbel en dwars overtroffen.
De resultaten
We maakten een vliegende start: in september 2021 was de inventarisatiefase voorbij en werden de eerste heldenverhalen opgenomen en geschreven. In het tijdsbestek van een maand – tijdens de officiële lancering van de Groene Strijders website op 8 oktober 2021 – stonden er al 15 heldenverhalen online. Van mensen die ‘gewoon’ bewuste keuzes maken tot ondernemingen die duurzame keuzes implementeren in hun bedrijfsvoering; het is een bijzonder afwisselende groep. Ook in de periode die daarop volgde zijn we doorgegaan met het ophalen van verhalen van Groene Strijders. Dat resulteerde in:
- Tot op heden in totaal 28 heldendaden: 9 video’s en 19 artikelen.
- De feestelijke, officiële lancering van de Groene Strijders website op 8 oktober (Dag van de Duurzaamheid) samen met de wethouder van Venray.
- 3783 bezoekers op de website in de eerste drie maanden na de lancering van de website.
- 249 aanmeld- en contact intenties in de eerste drie maanden na de lancering van de website.
- Een vertrouwde samenwerking met de Gemeente Venray die verder uitgediept wordt in andere projecten die parallel lopen aan de Groene Strijders campagne.
- Veel lovende reacties van kijkers, lezers en Groene Strijders zelf op de verhalen die neer zijn gezet.
Onze uitdaging
Toen wij in the picture kwamen, had creative agency AlienTrick (helemaal uit Hengelo) al een gave crossmediale campagne op touw gezet voor de ‘Groene Strijders’ campagne voor de Gemeente Venray. Via verschillende communicatiekanalen (zoals o.a. een gloednieuwe website, de social media kanalen van de Gemeente Venray en offline marketing) zouden de duurzame initiatieven van Venraynaren, ook wel ‘heldendaden’ genoemd, uitgelicht worden.
Dus, de mal om de verhalen van Groene Strijders in te gieten was al vormgegeven; de Gemeente Venray was alleen nog op zoek naar een creatieve reporter om deze verhalen daadwerkelijk op te gaan halen, leven in te blazen en tot in de puntjes te presenteren. You guessed it: die eer was aan ons.
Krachtige copywriting en vette video’s
Aan de slag! Na grondig overleg met AlienTrick en de Gemeente Venray was het overduidelijk naar welk type content ze op zoek waren: zowel interviews in de vorm van artikelen, maar ook interviews in videovorm. De rode draad? Laagdrempelig, kort en krachtig. Video’s die mensen in het hart raken.
Onze Nina werd omgedoopt tot ‘razende reporter’ – het gezicht van de Groene Strijders campagne. Zij ging bij de inwoners van Venray langs om hun duurzame verhalen op te halen. Gewapend met slechts een telefoon als munitie (!) werden er 8 inspirerende video’s van script tot eindproduct gerealiseerd. Parallel daaraan werden 20 interviews afgenomen bij de Groene Strijders die vertaald zijn naar artikelen samen met Emily.