NOV 2023

NAVB: samen met studenten bouwen aan een hecht merk

“Hoe zetten we sociale media en contentvormen zodanig in dat we bestaande en nieuwe studenten weten te raken én te binden? Hoe brengen we ons merkverhaal kraakhelder bij hen over? En hoe zorgen we ervoor dat we alles halen uit de media van nu, waar deze doelgroepen zo ontzettend veel tijd aan besteden?”

Bovenop een berg goud zitten, maar niet weten hoe deze te verzilveren. Met dit gevoel en bovenstaande vragen, klopte directeuren van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie, Brendan van den Beuken en Paul Akkermans aan bij Sociaal Kapitaal. In deze case laten we zien hoe we stap voor stap toewerken naar het creëren van krachtige content en effectieve social media marketing.

Wanneer je als organisatie jonge doelgroepen wilt bereiken, overtuigen en binden, kun je niet om het inzetten van sociale media heen. De Nederlandse Academie voor Beeldcreatie (NAVB) weet dit als geen ander. Met kanalen op Facebook, Instagram en LinkedIn voor zowel het moedermerk als de diverse faculteiten en het regelmatig posten van berichten werd dan ook alles gedaan om aan deze doelstellingen te blijven werken. De afgelopen jaren liep het bereik echter steeds verder terug, evenals de mate van interactie in termen van likes, reacties en deelacties.

Éen merkpositionering, één merkverhaal, meerdere faculteitsverhalen

Om tot een succesvolle social media- en contentstrategie te komen is het hebben van een kraakhelder merkverhaal essentieel. Zonder merkverhaal geen storytelling. Met die reden zijn we in opdracht van de NAVB aan de slag gegaan met het aanscherpen van de bestaande merkstrategie en het optekenen van een merkverhaal alsmede de faculteitsverhalen van De Nederlandse Fotovakschool, Dutch Filmers Academy, Amsterdam Film School en het nieuwe XR Academy.

De helden in de verhalen van deze faculteiten zijn de studenten. Zij moeten zich uiteindelijk thuis kunnen voelen op een academie waar hun talenten worden verkend en ontwikkeld voor een toekomst als professional. Het is dan ook enorm belangrijk om de motivaties, wensen, angsten en frustraties van deze doelgroep goed te leren kennen en te begrijpen.

Door persona’s op te tekenen van de studenten die in deze plaatjes passen zijn we in staat om marketingactiviteiten en communicatie te personaliseren. En dat gaat niet door in je ivoren toren te blijven zitten. Daarom werden verschillende gesprekken met studenten en docenten ingepland, waar onze professionals de mogelijkheid hebben gekregen om de doelgroep goed te leren kennen. Het resultaat: een nieuw, gepersonaliseerd merkverhaal per faculteit, waarin de missie en visie van de NAVB als overkoepelende organisatie overal duidelijk terug naar voren komt.

Social media- & contentstrategie

Nu missie, visie, merkverhalen en persona’s bekend zijn, zijn we toe aan de volgende stap. De vertaling van de merkstrategie naar een doeltreffend plan voor content en social media. Een effectieve social media- en contentstrategie omvat het volgende:

  • Duidelijke doelstellingen en KPI’s;
  • Doelgroepsegmentaties en targets;
  • Een middelenmatrix;
  • Een visueel moodboard;
  • Een hashtag-onderzoek voor social search;
  • Krachtige contentpijlers om studenten te raken, te binden en te activeren;
  • Een overzichtelijke contentplanning.

Bovenstaande elementen bieden houvast voor een goede contentplanning en geven richting aan het creëren van creatieve content.

Create & share: contentcreatie in samenwerking met studenten

Aangezien de studenten zelf enorm creatief zijn en we deze creativiteit niet onbenut willen laten, is het logisch om hen te betrekken bij de uitvoering van de social media- en contentstrategie. In samenwerking met de marketingafdeling van NAVB, is een werkgroep bestaande uit studenten opgetuigd die onder toezicht van zowel NAVB als Sociaal Kapitaal verantwoordelijk is voor het creëren van content op de juiste kanalen. Een werkgroep die zo nu en dan van samenstelling veranderd, waardoor er ruimte blijft voor frisse ideeën en we nieuwe generaties studenten zullen blijven begrijpen.

Een vernieuwde merkpositionering, social media strategie én contentcreatie in samenwerking met studenten.

Meer weten?
Maak er werk van!