Éen merkpositionering, één merkverhaal, meerdere faculteitsverhalen
Om tot een succesvolle social media- en contentstrategie te komen is het hebben van een kraakhelder merkverhaal essentieel. Zonder merkverhaal geen storytelling. Met die reden zijn we in opdracht van de NAVB aan de slag gegaan met het aanscherpen van de bestaande merkstrategie en het optekenen van een merkverhaal alsmede de faculteitsverhalen van De Nederlandse Fotovakschool, Dutch Filmers Academy, Amsterdam Film School en het nieuwe XR Academy.
De helden in de verhalen van deze faculteiten zijn de studenten. Zij moeten zich uiteindelijk thuis kunnen voelen op een academie waar hun talenten worden verkend en ontwikkeld voor een toekomst als professional. Het is dan ook enorm belangrijk om de motivaties, wensen, angsten en frustraties van deze doelgroep goed te leren kennen en te begrijpen.
Door persona’s op te tekenen van de studenten die in deze plaatjes passen zijn we in staat om marketingactiviteiten en communicatie te personaliseren. En dat gaat niet door in je ivoren toren te blijven zitten. Daarom werden verschillende gesprekken met studenten en docenten ingepland, waar onze professionals de mogelijkheid hebben gekregen om de doelgroep goed te leren kennen. Het resultaat: een nieuw, gepersonaliseerd merkverhaal per faculteit, waarin de missie en visie van de NAVB als overkoepelende organisatie overal duidelijk terug naar voren komt.
Social media- & contentstrategie
Nu missie, visie, merkverhalen en persona’s bekend zijn, zijn we toe aan de volgende stap. De vertaling van de merkstrategie naar een doeltreffend plan voor content en social media. Een effectieve social media- en contentstrategie omvat het volgende:
- Duidelijke doelstellingen en KPI’s;
- Doelgroepsegmentaties en targets;
- Een middelenmatrix;
- Een visueel moodboard;
- Een hashtag-onderzoek voor social search;
- Krachtige contentpijlers om studenten te raken, te binden en te activeren;
- Een overzichtelijke contentplanning.
Bovenstaande elementen bieden houvast voor een goede contentplanning en geven richting aan het creëren van creatieve content.
Create & share: contentcreatie in samenwerking met studenten
Aangezien de studenten zelf enorm creatief zijn en we deze creativiteit niet onbenut willen laten, is het logisch om hen te betrekken bij de uitvoering van de social media- en contentstrategie. In samenwerking met de marketingafdeling van NAVB, is een werkgroep bestaande uit studenten opgetuigd die onder toezicht van zowel NAVB als Sociaal Kapitaal verantwoordelijk is voor het creëren van content op de juiste kanalen. Een werkgroep die zo nu en dan van samenstelling veranderd, waardoor er ruimte blijft voor frisse ideeën en we nieuwe generaties studenten zullen blijven begrijpen.