Een geslaagde arbeidsmarktcampagne voor Van Leendert Transport

In 2019 maakten we kennis met Marleen en Eric van Leendert, die samen al sinds jaar en dag het mooie bedrijf Van Leendert Transport in Broekhuizenvorst runnen. Net zoals vele andere bedrijven in Nederland kampte ook Van Leendert Transport, voor velen eveneens bekend als JVL, met het probleem om goede medewerkers te vinden. Door de groeiende economie zijn enkele arbeidsmarkten, waaronder die van technici en chauffeurs, flink op slot geraakt waardoor het soms lastig is om de juiste personen te vinden voor de juiste baan.

Om dit probleem aan te pakken kwamen Marleen en Eric uit bij het creatieve marketingbureau MarketingMakkers, sinds enkele maanden onze partners op het gebied van positionering en wervingscampagnes én onze buren op de marketingvloer van HUB73.

Na een goed gesprek met Niek Geurts en Berton van Rens (MarketingMakkers) werd een campagne opgesteld om de openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs op een niet alledaagse, ludieke wijze in te vullen. Zo ontstond er het idee voor een Facebook- en Instagramcampagne waarbij persoonlijke, authentieke verhalen rondom de huidige medewerkers van JVL centraal zouden staan.

Onze aanpak

Wij kregen de vraag om deze campagne samen met MarketingMakkers aan te vliegen. Zij gingen aan de slag met een pakkende ‘Werken bij’ webpagina en enkele creatieve teksten en opgemaakte afbeeldingen die de doelgroep zouden moeten aanspreken. Wij werden verantwoordelijk voor het optimaliseren van de social media kanalen en het efficiënt en effectief verspreiden van de advertenties op Facebook en Instagram. Aan de hand van een doelgroepanalyse en een scherpe segmentatie werden drie advertenties stuk voor stuk gericht op specifieke doelgroepen. Zo werd een van de advertenties aan de hand van enkele interesse-targets gericht op stoere, vrouwelijke chauffeurs. Daarnaast werd de doelgroep aan de hand van een geografische afbakening verder verkleind, zodat de advertentie niet terecht zou komen bij personen waarvan de woon-werkafstand te groot is.

Door de samenwerking met Sociaal Kapitaal zijn wij geprikkeld om 'out of the box' te gaan denken. - Marleen van Leendert

Resultaten

De reacties op de diverse advertenties waren overweldigend. In totaal bereikten de drie advertenties meer dan 53.000 personen (zowel organisch als betaald) en genereerde zij 595 likes, honderden reacties en meer dan 180 deelacties. Een van de reacties op bovenstaande advertentie: “Meiden doen, dit moet wel een topbedrijf zijn…”

Uiteindelijk draait ons beroep niet om het genereren van zoveel mogelijk likes en deelacties, maar om het bereiken van de voorafgestelde doelstellingen. Binnen twee weken waren alle beschikbare vacatures opgevuld met enthousiaste chauffeurs.

Voor de samenwerking met Sociaal Kapitaal zijn wij geprikkeld om 'out of the box' te gaan denken.

Meer weten?
Maak er werk van!