JAN 2020

VENRAY Lokaal: de grootste partij van Venray

VENRAY Lokaal kreeg het onmogelijke voor elkaar: verhoudingsgewijs (weggezet tegen de opkomst) werden er meer stemmen dan ooit geworven. Het historische aantal van zeven zetels overtrof álle verwachtingen. Hoe dan?

Om een tipje van de sluier te lichten, in de woorden van Harold Stevens, partijleider:

Één van de cruciale factoren voor dit succes is dat we ruim de tijd hebben genomen én hulp hebben ingeroepen om na te denken over de positionering van VENRAY Lokaal.

Behaalde resultaten

  • De allergrootste partij van Venray
  • Van 5 naar 7 zetels
  • Een krachtig strategisch fundament
  • Een doorvertaling naar een creatieve contentstrategie
  • Een concrete basis voor online en offline campagnes, anders dan alle andere campagnes

De uitdaging

VENRAY Lokaal fuseerde in mei 2017. De lokale partijen PP2 en inVENtief Venray werden samen VENRAY Lokaal. Twee partijen, twee verschillende gedachtegoeden, twee identiteiten en twee richtingen: dat vraagt om verheldering. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 wordt daarom eind 2020 al nagedacht over de profilering van het vernieuwde VENRAY Lokaal. ‘Wie zijn we? Waar willen we in de komende jaren staan? Waarom doen we eigenlijk wat we doen? Voor wie zijn we er? Wat zijn onze belangrijkste doelen? Hoe gaan we het vertrouwen van ‘de burger’ winnen?’ Allemaal vragen die naar voren kwamen tijdens de eerste gesprekken met VENRAY Lokaal.

Onze aanpak

Zoals onze tagline al aangeeft: we think, we create, we share. We beginnen dus met het strategische denkwerk, in dit geval in de vorm van een golden circle traject. Met een strategisch gekozen afvaardiging van VENRAY Lokaal gaan we aan de slag met een creatieve sessie, op basis waarvan we een eerste schets optekenen. Deze schets wordt aangescherpt én voorgesteld aan de rest van de leden, waarna wederom een feedbackronde was. Toegegeven: dit gaat niet zonder slag of stoot. Het soepel verenigen van tig meningen in één krachtig kader is niet gemakkelijk, maar wel gelukt.

Let wel: een golden circle (en daarmee een identiteitsbepaling) overschrijdt het partijprogramma. Natuurlijk is een partijprogramma essentieel, desalniettemin zal het partijprogramma iedere vier jaar aangepast worden; het strategische fundament zal blijven bestaan. Veel partijen hanteren hiervoor de term beginselprogramma.

Deze golden circle vormde vervolgens de basis voor zowel de richting van onderstaande creatieve campagne (ingericht met stockfotografie), als de social media en contentstrategie. Kaders waarmee VENRAY Lokaal vervolgens zelf aan de slag ging, in onder andere de vorm van Lisanne Wisgerhof. Leuke sidenote: na het traject met VENRAY Lokaal werd Lisanne al snel een gewaardeerde medewerker van Sociaal Kapitaal.

Een perfecte basis voor het uiteindelijke succes dat we hebben mogen vieren.

Meer weten?
Maak er werk van!