In een ontzettend krappe arbeidsmarkt, in slechts drie maanden tijd, 139 sollicitaties realiseren en 18 nieuwe chauffeurs aannemen. 18 chauffeurs ‘and counting’, want op het moment van schrijven waren er nog meer dan 60 gesprekken gaande. Van concept tot strategie, van contentcreatie tot gerichte advertising. In samenwerking met MarketingMakkers realiseerden we deze zeer succesvolle campagne voor Geerets de Leeuw en Personenvervoer Midden-Limburg.
Waar deze rit begon
De boodschap van Geerets de Leeuw (GDL) en Personenvervoer Midden-Limburg (PML) is helder: het chauffeursvak in Nederland staat er niet goed op. Naast een slecht CAO is ook het imago niet al te best. Mensen zien het chauffeursvak als een logistiek beroep: je brengt immers personen van A naar B. In werkelijkheid is het véél meer dan dat. Met schoolvervoer, ziekenvervoer en vervoer voor mensen in het speciaal onderwijs vervullen de chauffeurs van GDL & PML een belangrijke, maatschappelijke rol. Het betreft dan ook een dienstverlenend beroep met veel menselijk contact.
Concreet luidde de vraag aan ons: we hebben nieuwe chauffeurs nodig en willen recht doen aan ons mooie vak. Kunnen jullie ons daarbij helpen?
‘Ik zit achter het stuur voor…’
In samenwerking met MarketingMakkershebben we de klantvraag grondig verkend, waarna we onze creatieve koppen bij elkaar hebben gestoken. Het resultaat: een duurzaam campagneconcept, waarin de persoonlijke verhalen van chauffeurs centraal staan. Wat maakt het vak volgens de chauffeurs van GDL en PML zo ontzettend mooi?
Nina bracht een bezoek aan de vestigingen Venlo en Roermond om de chauffeurs van GDL en PML te vragen naar de verhalen en ervaringen die hen het meest zijn bijgebleven. Het leverde een viertal authentieke video’s op die we vervolgens gericht onder de aandacht brachten op Facebook en Instagram. Daarnaast werd een bannering campagne opgetuigd op 1Limburg en werd er een social post uitgezet op het kanaal van L1 voor nog meer exposure.
Een flink bereik, een piek in webverkeer en extreem veel sollicitaties!
Zowel de social media advertentiecampagne als de bannering op 1Limburg zorgden voor een ongekend bereik. Hoewel we verschillende advertentievormen getest hebben, was het duidelijk dat de nieuwe video’s qua contentvorm verreweg het best presteerde. De social media advertenties zijn in totaal maar liefst 880 duizend keer vertoond in de Instagram- en Facebook-tijdlijnen, wat zorgde voor zo’n 10 duizend clicks naar de ‘werken-bij’-pagina’s van GDL en PML. Bij aanvang van de campagne zijn beide websites kritisch onder de loep genomen en waar nodig geoptimaliseerd. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we maar liefst 146 waardevolle, online sollicitaties ontvingen als direct gevolg van de campagnes.